måndag 20 december 2010

Malmö Brygghus

När jag under fredagen flanerade runt på bolaget uppmärksammade jag en ny omgång alster från Malmö Brygghus på hyllorna. Dock inte min favorit, det vill säga Cacao-portern (8%) som förmodligen var slut. Det var första gången sedan släppet i september eller i början av oktober (bilderna).

Märkligt nog har än så länge endast ett besök gjorts på Malmö brygghus, men vid tillfället drack jag i princip allt. Bryggeriet och tillhörande pub är lokaliserad på Bergsgatan, nära Möllevångstorget. Cacao-portern tillverkas av ren kakao! I mitt tycke är det denna renodlade chokladsmak som gör ölen så god. Den är liksom inte svårgripbar på något sätt utan kakaon dominerar och sedan kan man nästa skriva punkt slut. Men värt att omnämna är även en fin och len sötma. De åtta procenten är väl dolda. Gillar man främst kakao så blir man lätt glad för denna porter. Betyg: 4.8 (5.0). Pris: 55:- i baren när jag var där. På flaska (mängden skiljer ju sig naturligtvis) minns ej, cirka 99:-.

IPA:an (6,6%) skall också recenseras idag. Veteölen som även den bifogas på bild kan jag skriva några rader om en annan gång, liksom deras övriga sortiment. Malmö Brygghus är en stolthet och är väl värd ett besök. IPA:an är inte suveränt bra, den är bara okej eftersom den är rätt obalanserad. Den där fräscha humlesmaken uteblev och den var rätt rejält besk, särskilt i eftersmaken. Luktade mest sött, men inte särskilt söt i smaken. En del konstiga metalliska smaker upplevdes också. Nja, jag vet inte. En öl som kan drickas för att bryta av cacao-portern. Betyg: 3.1 (5.0). Pris: 55 :- i baren, cirka 89:- på flaska. + i kanten för buteljernas utseende. Mycket eleganta flaskor med tillhörande tryck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar