måndag 14 mars 2011

Newcastle Brown Ale (4,7%)

Okej, nu blir eventuellt läsande ölsnobbar förfasade, vojne vojne. Tja, Newcastle kanske inte har de mest kvalitativa beskaffenheter, men för mig är det ett välsmakande öl som borde har recenserats för länge sedan. En klar favorit bland de "lite billigare" ölen på bolaget. Dessutom får du mycket för pengarna för att vara en brown ale, en absolut avskyvärd stil. Att det därtill är Storbritanniens mest köpta ale på flaska behöver inte betyda ointresse eller okunskap bland konsumenterna. Ölet är även populärt utanför de brittiska öarna och finns i minst ett fyrtiotal länder.

För min del är ölet uppskattat tack vare att det dels, är smakrikt, dels har en mycket fin balans i smaksammansättningen. Sötma, kola (knäckig) och en aning smörig. Fruktig vetitusan. Det är nog sötman som gör ölen, och det kan vara svårt med perfektion avseende denna variabel, men här mycket god. Newcastle Passar bra till mat, och är en typisk matöl för mig (kan tillägga att jag oftast inte dricker öl till mat utan hellre vin) men när jag väl gör det blir det ibland en Newcastle. Priset ligger på 14:90:- för 330 ml. Betyg: 4.5 (5.0).

Till syvende och sist, något helt annat. Ett par tips om du vill veta mer om öl, ölmänniskor och tillverkning av denna ädla dryck:

* Ikväll Klockan 19.30, sänder SVT programmet Mat så in i Norden (matreseprogram). Kvällens programinnehåll låter intressant: Fyn. Ölprovning och tillverkning på fynskt mikrobryggeri och ankjakt och söndagsmiddag i downshiftarnas paradis Strynö. Även 15/03 i SVT2 och 19/03 i SVT2.

* Kolleger på jobbet tipsade mig om radiodokumentären Riven av humle - ett program om ölkultur som sändes igår i P1. Jag fick reda på det i veckan, men var tyvärr ej hemma igår, och det blir till att lyssna på webben. Innehåll:

I skuggan av de stora bryggerierna har det vuxit fram en jäsande mikrobryggerivärld där öl är kultur och handlar om hantverk och stora smakupplevelser fjärran rusdryckens simpla fylla. Ölprovningar blir allt mer populära och på systembolagets hyllor ses fler och fler olika ölsorter från mindre bryggerier.

I dokumentären möter du ölnördsprofilen Jonas som kan allt om öl, krögaren Reza som blivit belönad för sin inställning att stor stark är blask och bryggarna HG och Berit som på ett nedlagt militärområde i Örebro brygger ett världsberömt öl. Ett program från SR Göteborg av Rickard Nerbe och Anders Teglund

1 kommentar:

  1. Lite lustigt i söndags drack jag en Newcastle Brown Ale för första gången på riktigt länge, och jag har alltid gillat den tidigare! Men nu tyckte jag att den inte hade mycket att ge. Antagligen för att man fuktat sina smaklökar med i mina ögon ädlare öl på sistone. Men jag håller med om att det inte måste vara prislappen som avgör hur bra man tycker att ett öl är. (gjorde en lite fri tolkning av din recention). // David

    SvaraRadera