söndag 12 december 2010

Flying Dog K-9 Cruiser Winter Ale (7,4 %)

Idag är det dags att recensera Flying Dogs bidrag (vinterale) till julbordet. En öl som är en av få, tillsammans med Sigtuna Brygghus Merry Christmas och max ett par ytterligare öl, som faktiskt är riktigt bra i årets utbud.

Flying Dog är ett för mig välrenommerat bryggeri med mycket fin öl, och som jag tidigare har skrivit finns bryggeriet med på min fördjupningslista. Om minnet inte sviker har jag väl druckit tre eller fyra av deras produkter och det är ju inte särskilt mycket.

Vid upphällning rödbrun nyans och liten men kompakt skumkrona. Jag gillar för det första att ölen är så fint balanserad med en tydlig karaktär av karamell, nötter samt aprikos/plommon. Sötman tar inte överhanden och finns med på ett fint sätt. Beska som framträder först i finishen. Alkoholen är ganska dold. Med detta sagt blir känslan att ölen inte sticker iväg på något håll, kanske skulle vara då att den är rätt maltig. En mycket enkel, frisk och lättdrucken öl, men så länge den är god ska jag inte klaga. Ett fint alternativ till alla tokkryddade och tradiga julöl på hyllorna, men ärligt talat kan jag dricka denna öl året runt. Betyg: 4.1 (5.0). Pris: 25.80:- för 355 ml. K-9 finns i bolagets tillfälliga sortiment.

2 kommentarer:

  1. Håller med. Ett mycket trevligt öl. Funkade väldigt bra med lagrade ostar. Tråkigt är det dock att Systemet inte vill ta in fler av deras öl. Vad jag har hört beror det på att Flying Dog har texten "Good people drikns good beer" på ettiketen och det strider mot systemets policym då dom menar att det uppnanar till konsumtion. Bollocks!!!

    SvaraRadera
  2. Suck! Systemets policy. Ett av mina favoritöl är Founders Breakfast Stout som Systembolaget inom kort tid slutade sälja på grund av: från Beeradvocate: Today the Swedish alcohol monopoly, the Systembolaget, suspended sales of Founders Breakfast Stout from the US after it discovered the front label depicting a child broke its strict rules on not associating alcohol with anyone under the age of 25.

    Min recension: http://nagrakalla.blogspot.com/2010/04/founders-breakfast-stout-83.html

    SvaraRadera