lördag 27 november 2010

Warka (5,7%)

Jag har mest ljuva minnen av polsk öl och min bestämda uppfattning är att polackerna kan, och det tror jag kan låta förvånande! I Polen finns cirka 70 bryggerier och de öl som jag har testat, exempelvis Black Boss, Żywiec (Żywiec finns på Fregatten vid Värnhem, men dit går man ju helst inte) och Bosman får mina varmaste rekommendationer. Snäppet under hamnar Zubr och ytterligare ett snäpp Warka som var den första polska öl som inte var någon höjdare.

Vid upphällning syns en tunn gyllenbrun färg (Ingen bild på detta dock då jag tog med mina två burkar och delade med en vän). Bra fart i kolsyran. Våldsamt aggressiv spritsmak, och väldigt chockerande med tanke på att styrkan endast är cirka 6 procent. I smak gjordes spontana associationer till tvål och vatten, men framför allt en förvånansvärt stor sötma. Spritig och söt kan nog utgöra ölets kärna. Inte jättehemsk, snarare intressant, men inte heller en öl som rekommenderas. Betyg: 3.0 (5.0). Pris: Gåva

Jag har inte varit i Polen på över ett decennium så det känns som att det snart är dags att resa dit för fördjupning i ämnet polsk öl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar