onsdag 4 maj 2011

Pubkväll och lite om ditt och datt...

En kort sejour på Green Lion företogs i fredags. En mycket lugn kväll med några öl ute, och några öl hemma. Min kompis beställde ett par öl som jag har druckit tidigare (vi delar i princip alltid varandras öl mer eller mindre, så gör man väl?) och som har recenserats, exempelvis isländska Fosterlandsins Freyja (4,5%) som har fått betyg 4.1 och till viss del överskattade Ocean IPA (5,4%) med betyg 3.0 från Göteborgska Oceanbryggeriet.

Raasted Nelson Sauvin IPA (7%) var mest minnesvärd under kvällen och som jag mer eller mindre kastade mig över. Bryggeriet Raasted förgyller verkligen min tillvaro, då och då. Med detta menar jag att när jag letar efter deras produkter är det som att leta efter en nål i en höstack, men när jag minst anar det dyker deras öl upp framför näsan. Raasted Nelson Sauvin IPA med en fin komplex rödoranged färg och lugn kolsyra var en intensiv upplevelse av mörk och syrlig (och söt) frukt. Tänk då druvor, svart vinbär, björnbär et cetera. Ölet kändes som en annorlunda upplevelse i en postiv bemärkelse. Humlen fanns där hela tiden. Fin och len munkänsla, krämig, men inte för krämig vilket det lätt kan upplevas som när det har "förfestats" på andra godheter i ölväg. En frisk, uppiggande upplevelse, och så här i efterhand finns det inget negativt att anmärka på. Betyg: 5.0 (5.0). Pris: 89:00 för 500 ml.

Amager Christianshavn Pale Ale (5,5%) är värd en kort notis. En amerikansk Pale Ale från Amager Brygus. Ett bryggeri som är mycket upp och ner gällande den öl som levereras. Detta öl kan bäst sammanfattas som friskt blommigt och fruktigt (bland annat fläder, grönt äpple och aprikos) och den där godiskänslan. Rätt livlig kolsyra. Humlen neutral likaså sötma och beska, välbalanserad och en toppenöl på sommaren. Ett exempel på när Amager Bryghus träffar helt rätt. Stabilt som tusan. Betyget? Jo trots lovorden (handlar mer om mig och vilka stilar jag uppskattar) blir betyget 4.3 (5.0). Pris: cirka 89:00 för 500 ml.

Läget på bloggen är annars lugnt, vilket kanske har märkts?! Jag har inga som helst intentioner att lägga ner eller så, men jag har precis köpt en gård och har omvandlat 1,2 hektar mark till hästhage. Tiden har helt enkelt inte räckt till, men nu när det nästan på dagen är en månad till semester kommer det bli ändring på den saken. På tal om semester, om du precis som jag har en tidig sådan, kan det vara värt att veta Stockeboda gård anordnar ölfestival, närmre bestämt den tredje och fjärde dagen i juni månad. Stockeboda gårdsbryggeri har inte alls varit någon positiv bekantskap, men det kan vara roligt att ordentligt gå igenom deras sortiment eller ta del av de aktiviteter som programmet erbjuder. Inte helt fel att tillbringa ett par dagar på Österlen! Info från hemsidan:

Ölfestival, 3 & 4 juni
Förra året blev succé - nu ordnar vi ölfestival på Stockeboda Gård igen. Vi sätter upp ölbarer med äkta gårdsöl, ordnar bryggerivisning, ölprovningar (läs mer nedan), livemusik, linedance, rodeo, marknad och mycket mer! Grillen är tänd och till kvällen serveras grillbuffé med tillbehör.

På lördagen håller vi Skånska Mästerskapen i hembryggd öl, kl. 16 - 18. Tävlingsbidraget är 10 liter. Anmäl dig i god tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar