måndag 4 april 2011

Ølfabrikken Pale Ale (5%) & Ølfabrikken Pilsner (5%)

Ølfabrikken Pale Ale har jag tidigare nämnt i samband med resor över andra sidan sundet. Fynd är ett ledord i sammanhanget. Detta goda öl införskaffades så sent som i januari i livsmedelsaffären Irma för 8:00 DKK/burken. På Bishop arms har jag fått ge 79:00 Kr/burken. Detta är verkligen ett öl som var prisvärt, att det sedan är en god öl är ju ett fynd per se.

Kort sammanfattat är doften ganska frisk och en aning fruktig. Medelstark kolsyra. Vätskan är åt det tunna hållet, men inte för tunn. I smak en humletouch, och precis som doften, fruktig medelst en syrlighet som påminner om grape, inte så surt som citrus. Ølfabrikken Pale Ale är tilltalande på ett märkligt sätt och hamnar nog i kategorin gilla eller inte gilla. Den har vissa egenskaper som borde vara mindre tilltalande, typ obalanserad med ömsom beska och ömsom sötma, men jag tycker om den! Dock är den inte värd 79:00 kr i Sverige, men i Köpendanmark är det ett bra köp för pengarna, och jag skulle kunna ge lite till. Mycket elegant burk ger plus i kanten! Betyg: 4.0 (5.0).

Sedan har vi Ølfabrikken Pilsner (grön istället för blå färg på burken). Pilsnern fyller funktionen som komplement till Pale alen alternativt då ovanstående öl är slut på hyllorna. Den åker alltså bara ner i kundkorgen. Pilsnern är som de flesta andra pilsner tradig (blek och mild). Hm, om detta öl ska beskrivas så slår det mig att den är torr, maltig och mest i slutet framkommer en mild bismak av humle och, på detta en efterbeska. En, som sagt, högst ordinär öl som fungerar lika bra som andra öl i stilen! Betyg: 3.5 (5.0).

För egen del är erfarenheten från Ølfabrikkens sortiment bristfälligt, men deras porter var god och betyget lite lågt satt (jag gillar ju också stilen). En kort kommentar om ölet ifråga hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar