måndag 11 april 2011

Rodenbach Grand Cru (6%)

Oj, en suröl i sann flamländsk anda som heter duga, och jag är smått överlycklig att hitta denna på bolaget under ett helt år framöver, till och med på fulbolaget på Östra förstadsgatan i Malmö. Ännu mer överraskande är att ölet tillverkas av Palm, vars öl Palm, var det stående skämtet när jag var i Belgien härförleden. Edit: nä, nu såg jag att det var fel bryggeri, så skönt!

Sur i doft och smak, rejält sur. Ölet blir surare för varje vecka men vad bra eftersom det balanserar upp min munterhet än så länge. Vid upphällning en rödtonad mysig färg som nästan är svart, och med en livligt kolsyrad vätska. Syrligt vinös i doft och smak. Äpple, druva, mycket syra i smaken. Då jag är relativt obekant med stilen är detta öl en bra grogrund. Ett mycket bra exempel på att man hela tiden upptäcker nya favoriter i ölvärlden och att öl inte alltid smakar likadant. Betyg: 4.3 (5.0). Pris: 21:90 för 330 ml. Tillgänglighet: Systembolaget.

2 kommentarer:

  1. Har du smakat på det åländska ölet Stallhagen? Rekommenderas starkt.

    SvaraRadera
  2. Åländska öl låter spännande, har inte druckit Stallhagen, och ingen annan åländsk öl heller. Resa är ett stort intresse, och Åland har lockat många gånger, nu har jag verkligen ett skäl till att åka dit.

    SvaraRadera