onsdag 7 juli 2010

Dags att börja blogga igen...

Ikväll blir det ett besök på Tröls i goda vänners lag. Helt klart blir att jag tänker testa svensk öl. Senaste besöket i maj månad på ovan nämnda ställe var spontant, men minns att jag drack ett par pärlor från Skebo bruksbryggeri (recenseras senare). Kvällen avslutades med Old Rasputin Russian Imperial Stout (9%) från amerikanska North Coast Brewing Company. Den var helt okej, men herregud vad den slog hårt. Mycket mörk, oljig, kaffe och toner av choklad sammanfattar denna bäst. Påminde en hel del om Amager Black Nitro (7,8 %) som syns på bilden nedan. Värt att nämna är annars Ölfabrikken Porter (7,5%). Ett öl man blir glad av i flera bemärkelser, snarlikt Amager Black Nitro och Rasputin för en hobbyöldrickare, och även kanske för en så kallad expert, men roligt att få möjligheten att testa. Sammanfattningsvis är min upplevelse att Ölfabrikken porter och Rasputin är en aning bättre (mer välsmakande) än Nitro. Betygen blir därför, för båda, 3.3 (5.0).

Har nu bestämt mig att ta mig i kragen och börja uppdatera bloggen igen, men just nu är jag lite stressad eftersom jag ska iväg om en stund, dock, anser jag att det är värt att nämna ett par öl som jag drack i lördags, nämligen Drie Fonteinen Oude Gueuze (6%) som var väldigt torr. Fruktig med smak av tropikerna, främst kiwi. Livlig kolsyra. Intressant och betyg 3.6 (5.0). Jämte mig hade jag den söta Timmerman Tradition Faro Lambic (4%). Sockerbomb? Jepp! Men den var fin, len, högre betyg: 3.8 (5.0).

Utifrån bolagets sortiment är sommarens öl för min del Oppigårds InWit (4,5%). Ett makalöst fantastiskt gott öl i belgiskt stuk. Underbar färg, kryddigt, fräscht är annars ett ledord, kraftigt inslag av citrus. Kolsyran är hög, och sammantaget blir detta bingo. Flaskorna åker ner i rask takt när jag handlar öl. Betyg: 5.0 (5.0). Pris: 18:50 för 330 ml.

Imorgon blir det Köpenhamn, detta innebär att det kan bli en intressant fortsättning här på bloggen. Hoppas att jag inte är helt bortglömd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar