söndag 27 februari 2011

Jólabjór (6,5%)

Det var roligt att iaktta en isländsk öl på hyllorna i julas. Det är nästan exakt ett år sedan jag gjorde ett besök på ön och har skrivit om de öl jag drack under resan, se här och här. En tredje del ska skrivas när jag har lust och tid.

Jólabjór från Ölvisholt Brugghús var oväntat bra när den kom för ett par månader sedan. Det som jag gillade allra mest var ölets rökiga karaktär i doft och smak. Annars var min upplevelse främst brödig,"köttig" och frukt såsom apelsin och aprikos. Viss syrlighet i eftersmaken och inte tokkryddad med julkryddor, och det som egentligen endast har noterats är nejlika. Svag beska. Bra fart i kolsyran. Välbalanserad och även om Jólabjór långt ifrån världens mest intressanta öl var den ett mycket trevligt inslag på julbordet. Betyg: 4.3 (5.0). Pris: 28:60 för 330 ml. 75 flaskor i lager i Limhamn, kanske dags för ett besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar