måndag 28 februari 2011

Raasted Barley Wine (11%)

Ytterligare en positiv recension, men Raasted Barley Wine slår övriga dagars recenserade öl med hästlängder, även om det är dumt att jämföra olika stilar. Det var ett tag sedan jag drack denna, närmare bestämt en härlig sommardag i goda vänners lag. Bilden är tyvärr rätt usel, men det ville sig inte den gången.

Raasted som är lokaliserat i danska Randers har jag stiftat bekantskap med tidigare, och blev imponerad av deras Imperial Stout. År 2005 startade de sin verksamhet och efter en konkurs 2009 skedde en rekonstruktion och går nu under namnet Raasted Bryghus A/S. I framtiden vill jag hemskt gärna testa deras Black Gold Coffe Stout. De lever upp till sitt måtto "kvalitet framför allt".

Vid upphällning hade Raasted Barley Wine till färgen mörk bärnsten. Ett litet vitt skum som lade sig snabbt. Mjuk kolsyra. I smak och känsla vinös. En fin välbalanserad syrlighet, inte för mycket, inte för lite, som gjorde den välsmakande. Även en ganska söt smak av kola, nötter och karamell. Spritsmaken inte särskilt dold, men inte heller otäck på något sätt. Ölen utgav sig för att ha en humleprofil, men det vetitusan. En mysig öl som i sig passar utmärkt som dessert och mängden öl, det vill säga flaskans storlek var lagom. Jag köpte ölen på Barleywine i Köpenhamn, och om jag inte minns fel (det var ett tag sedan) sade butiksägaren vid tillfället att den tyvärr inte tillverkas längre. Hoppas att så inte är fallet. Betyg: 4.8 (5.0).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar