lördag 26 februari 2011

Anderson Valley Summer Solstice (5,3%)

Anderson Valley Summer Solstice är en amerikansk veteöl som dracks sommaren 2010 då den ingick tillfälligt i Systembolagets sortiment. Jag har även sett ölet ute på puben eller i något annat sammanhang som har glömts bort. När jag drack denna så tyckte jag att den var väldigt bitter. Personligen har jag svårt när det är på det sättet. För övrigt har jag noterat att ölen då kändes överlag ganska obalanserad, och kännetecknas i doft och smak av citrus, gräs och hö. Den här bittra lilla saken var mest en blek upplevelse i sommaren. Betyg: 2.9 (5.0).

Bättre veteöl som rekommenderas är: Haystack Wheat från amerikanska Left Hand, Fosterlandsins Freyja från isländska Ölvisholt, eller framför allt, varför inte (?), de så mycket bättre tyska veteölen som till exempel Hefe-Weissbier Dunkel och "vanlig" Hefe-Weissbier bryggt av Spaten-Franziskaner Bräu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar