söndag 27 december 2009

Smisje Kerst 11 %

Ett av årets godaste öl var helt klart julölet (förmodar jag med tanke på etiketten samt att kerst betyder jul på holländska) Smisje Kerst gjort av belgiska Brouwerij Smisje eller Brouwerij De Regenboog. Ett mikrobryggeri som är Belgiens minsta enligt uppgift, rätta mig gärna om jag har fel. Den främsta anledningen till att det är ett av årets godaste öl för min del är en mycket spännande och speciell smak av hallongodis, typ hallonbåtar, gelehallon et cetera. Väldigt sött och gott och verkligen en wow-upplevelse. Ölet är ju då fruktig, men urpräglat frukter med rött kött. Dock ej för mycket av den varan, utan är perfekt balanserat. Körsbär är ju annars ingen höjdare.

Detta öl var faktiskt riktigt imponerande, och vid nästa besök i Köpenhamn om ett par veckor kommer lätt ett par flaskor att inhandlas. Vid upphällning är ölet disigt, vilket jag personligen tycker är häftigt. Alkoholsmaken är på ett raffinerat sätt kamouflerat, känns inte som 11 %, snarare kanske 6 %. Färgen är röd och brun. Till utseende, smak, känsla samt upplevelse blir det full pott. Med andra ord ett mästerverk. + i kanten för de sköna etiketter som pryder flaskorna, kolla här.

Betyg: 5.0 (5.0)
Pris: 31:00 DKK för 330 ml.
Finnes på andra sidan sundet.

1 kommentar:

  1. Verkligen kul att se att du fortsätter hålla liv i bloggen och att den utvecklas så positivt.Du verkar sitta inne med djupa kunskaper i ölets evigt outtömliga källa av smaksensationer. Får se om vi kan hitta nån spännande sort på Island i februari. Må väl!

    SvaraRadera