fredag 11 december 2009

Ölkompott

Puh, det är jobbigt att vara krasslig. Hemma från jobbet och inte särskilt mycket att göra efter all sömn. Någon öl blir det definitivt inte, men ytterligare ett inlägg för att komma ifrån tristessen är ju inte fel. Funderade på om jag ska skriva ett mastodontinlägg om min resa till Indien där jag horisontellt och vertikalt for fram i landet. Men nä, inte nu, det blir istället lite öltips för dig som kanske ska på fest i helgen eller bara sitta hemma och njuta av några kalla. Därav tar tipsen sin utgångspunkt i sådana öl som kan hittas i Systembolagets sortiment.

Westmalle trippel 9,5 %
Först ut är en gammal klassiker, som kan drickas om och om igen, Westmalle tripel. En belgisk trappist som bryggs i klostret Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart. Westmalle är en by i den belgiska provinsen Antwerp. Gissa varför jag var där i somras, bara namnet på klostret är ju underbart. Nu besökte jag ju ändå inte klostret på grund av vissa fadäser, läs: dålig planering. Westmalle tripel bryggdes för första gången 1934, och jag föredrar denna framför Westmalle dubbel (7 %) (mörk, mindre kryddning och starkt kolsyrad) som bryggdes första gången 1856. Kan inte riktigt svara på varför det är så, generellt föredras mörk öl. Westmalle brukar jag köpa på puben och trots alkoholstyrkan känns Westmalle tripel "lättare" att dricka efter 5-6 öl. Ett givet köp på Metro i Malmö.

Den första slurken av Westmalle tripel ger en livskick, från topp till tå. Ölet är en ljus mycket stark överjästöl, som inte är särskilt bitter men med en stor mängd vetemalt. Till skillnad från Founders öl är alkoholsmaken väl dold, vilket kan vara farligt för den orutinerade :-)
För övrigt en brödig karaktär, disig, och komplexiteten gör att jag inte kan beskriva denna mer utförligt.

Betyg 4.8 (5.0)
Pris: 27:90 för 330 ml.


Corsendonk Christmas Ale 8,5 %
Fortsätter på den belgiska linjen. Corsendonk Christmas Ale är ett julöl, det vill säga jag kunde inte hålla mig från att testa denna trots min planering att vänta med julölen. Detta öl kan beskrivas som en fruktkorg: krusbär, vinbär och aprikos. Välkryddad och till och med att jag kunde identifiera kardemumma, ingefära och koriander. Kanel? En applåd för att det är så välbalanserat. Detta är ett rikigt julöl!

Betyg: 4.5 (5.0)
Pris: 20:90 för 250 ml.



Daleside Monkey Wrench 5,3 %
Dags för ett engelskt öl, tillverkat av Daleside, ett bryggeri med småskalig produktion. Lanserades på Systembolaget i april 2009. I doft och smak mycket maltig. Färgen är mörk brun, kolsyran svag och ölet är välbalanserat. Bröd- och kaffekaraktär. Ett mycket trevligt, förvånansvärt lättdrucket öl som kommer att slinka ner i korgen då och då.

Betyg: 3.9 (5.0)
Pris: 22:90 för 500 ml.



Crocodile Lager (5,2 %)
Bloggen ska passa alla plånböcker. Ett legendariskt skabböl, Krönleins stolthet: Crocodile lager som fortfarande stoltserar med att vara ett världsmästaröl genom titeln bästa ölet i klassen lager, Öl-VM 1990. Crocodile lager är bryggt med enbart aromahumle. Topptestad i Allt om mat juni -98. Det säger ju allt om den tidningen. Men i vilket fall, i ärlig konkurrens är detta öl mycket bra och en klar favorit i klassen. Som slogan säger: "Serve cool when the heat is on".

Betyg: 3.5 (5.0)
Pris: 10:80 för 500 ml.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar