onsdag 6 oktober 2010

Samuel Adams

Bland de tre är min upplevelse att Honey porter (5,5%) är den bästa! Varför?! För att vara så prisvärd så känns denna porter ganska lyxig. Fin sötma i både doft och smak, ölen är ju kryddad med honung, och som lyfts fram på ett lyckat sätt. Mild kolsyra. En stilla ton av kaffe och kola. Ett bra, trevligt, och stabilt öl som då och då åker ner i kundkorgen på bolaget. Därav blir betyget relativt högt: 4.0. Pris: 18:90 för 355 ml.

Samuel Adams är ett bryggeri som i grund och botten för personlig del är uppskattat. En del öl är bra, en del är mindre bra. Tidigare har Boston Ale (4,8%) recenserats, och denna lilla berättelse finner du här.

Samuel Adams Black Lager (4,9%) är också bra! Här framkommer en mysig ton av choklad i doft och smak. Smakerna är rejält brända om ni förstår hur jag menar, särskilt i eftersmaken. Kanske inte riktigt lika frisk som honungsölen, men väl balanserad och lättdrucken. Välgjord, men kanske inte så spännande, inget revolutionerande, men den förhoppningen fanns ju inte, och alla öl behöver inte vara något extra. Psykologisk köper jag oftare honungsportern. Stabilt betyg även här: 4.0. Pris: 15:90 för 355 ml.



De flesta oktoberfestöl som finns att tillgå på bolaget är inget för mig. Tråkiga och smakar likadant, med ett par undantag. Därför har de flesta ratats i år. Samuel Adams oktoberfest (5,5 %) var ett undantag, men det kanske inte var särskilt genomtänkt. Väldigt maltig i smaken, ganska söt. Väldigt enkel. Inte otäck på något sätt men väl simpel. Kanske lite fruktig. Ett öl som inte gav mig någonting, och finns inte heller så mycket att orda om. Finns egentligen inget underlag, och från min sida inte heller något intresse för en djupare analys. Hoppa över denna om du inte tvunget vill testa allt (inte fel med det i och för sig). Betyg: 2.7 (5.0). Pris: 17:90 för 355 ml.

I somras under en tågresa mellan Toronto och New York drack jag "ett gäng" Samuel Adams men tragikomiskt och kanske logiskt minns jag ej sort och hittar inte heller bilder, men jag har fler öl från bryggeriet att recensera så det får bli en annan gång. Samuel Adams har många spännande öl. Kolla in hemsidan.

Alla ovan nämnda öl finns tillgängliga på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar