onsdag 13 oktober 2010

Mohawk Stitch (5,3 %) & Mohawk EIPA (7,5 %)

Mohawk Stitch och Mohawk EIPA bryggs på Sigtuna brygghus. Stitch:en är najs vilket är en aning paradoxalt eftersom min upplevelse är att den är tunn, lite vattnig och smaklös med andra ord. Ingen öl som jag direkt associerar med karaktär eller kraftiga och stora smaker. Men, med betoning, en påtaglig chokladsmak. Inte helt väntat då den överlägset tydligaste aromen är kaffe. Inte fel det heller. Mycket trevligt. Så pass trevligt att jag faktiskt köper ölen då och då, just för att den är så enkel. Testa så tror jag att ni förstår vad jag menar. Betyg: 3.6 (5.0). Pris: 26:80 för 500 ml. Tillfällig på Systembolaget sedan den förste september.

Mohawk EIPA har prövats i ett par olika sammanhang. Men den håller inte måttet. Förväntningarna var höga. Humlesorterna Amarillo, Cascade, Centennial, Chinock, Columbus, Magnum och Simcoe lät som en riktig höjdare. Mastodonthumlig med andra ord. Orange och rödtonad vid upphällning. När det gäller smaken, och av vikt för den fortsatta recensionen, humlechocken uteblev. Jisses vilken besvikelse. Vad gick snett? Övrigt värt att nämna var att ölet var svag i sötma och beska. En syrlighet som inte vad särskilt förnimbar. Vad mer att berätta? Inte särskilt mycket. Dissas! Betyg: 2.5 (5.0). Pris: 36:10 för 500 ml.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar