lördag 10 oktober 2009

Veckans öl - La Trappe Witte trappist 5,5 %

Premiär för veckans öl, eller rättare sagt förra veckans, eftersom ett nytt gäng öl från Systembolagets nyheter ligger och väntar i kylen. Jag väljer att först recensera den mest intressanta, spännande och välsmakande ölen, det vill säga den öl som för stunden föll mig mest i smaken, nämligen: La Trappe Witte trappist (se bild längst ner). När ölet hälls upp blev jag en aning förundrad över den vita färgen. Vackert! Doftar söt, och smakar underbart. Extremt balanserad i smaken. Det gillar ju jag. Doftar en aning citron och har en kraftig kryddning med inslag av nejlika och koriander.

La Trappe Witte (enligt wikipedia) bryggs på klostret Onze Lieve Vrouw van Koningshoeven i Tilburg. Som bekant finns det sju trappistbryggerier i världen, sex i belgien samt då Beer Brewery de Koningshoeven i Nederländerna. Trots att ölen hela tiden bryggdes på klostret fast under kontroll av bryggeriet Bavaria ansågs denna formellt inte uppfylla kriterierna för att definieras som "Äkta Trappist-produkt" mellan 1999 och 2005. Efter en längre utvärdering tog munkarna 2005 åter kontroll över tillverkningen, varpå produktionen åter är att betrakta som äkta trappist. Kolla deras hemsida för mer info. Lätt en av de mest spännande ölen jag har testat i Sverige i år.

Betyg: 4.8 (5.0)
Pris: 13:90 330 ml.
Kolla bland Systembolagets nyheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar