torsdag 8 oktober 2009

Potatisgratäng med marinerad lax

Ett enkelt recept som passar bra om man har mycket potatis hemma, potatisgratäng med marinerad lax.

Potatisgratäng:

Skiva potatisen i tunna skivor.
Hacka en lök, och stek tillsammans med bladspenat.
Varva en form med potatis, lök och spenat.
Riv 1 dl parmesan och strö över.
3 pressade vitlöksklyftor är en extra krydda.
Häll över 2 dl matlagningsgrädde och en skvätt mjölk.
Salta och peppra.

Sätt ugnen på 175 c och in med gratängen i cirka 50 minuter.

Lax:
Jag tycker om marinader. Häll flytande honung i en skål samt olivolja. Dela laxen i skivor och ner i marinaden. Vänd på laxen då och då och låt ligga cirka 25 minuter. Smeta på röd currypasta. Stek på svag värme tills laxen är genomstekt. Pressa gärna på citron som en syrlig touch på det hela.

Sås:
2dl gräddfil
1 matsked Dijonsenap
hackad dill

Servera med sallad. Alltid trevligt med lite grönt på tallriken.

1 kommentar:

  1. Hej Alexander

    Här kommer min lilla recension på ölet Circle Master. Testade denna öl efter att ha läst på din blogg. För min del, tyckte jag denna öl hade en bitter, ganska tunn smak vid första klunk samt att eftersmaken var alldeles för vattnig. Denna öl smakade inte gott i min lilla mun.
    Betyg: kommer inte köpa igen!
    Vidare köpte jag en Green Goblin, som jag nu sitter här och gurglar runt. Vad i helskotta! Det är ju inte en öl..utan en "oak aged cider" Smakar som en blandning av en Norrlands Guld och en äppelcider. Dock....bättre än Cirkle master, trots att jag inte gillar Cider.
    Betyg: Nä, tyvärr, den här "Cidern" åker i vasken.
    Etiketterna på båda flaskor är jätte fina. Med dessa flaskor framför sig, känner man sig som en törstig hobit på puben i Fylke. (innan man smakat)
    Vidare har jag inhandlat Sierra Nevada, en (pale ale), som jag ännu inte inmundigat utan denna öl kommer att recenseras längre fram (när jag gurglat den).Så länge, får den goa till sig lite i min kyl.
    En annan öl jag tyckte såg spännand ut, och som nu mera finns i mina ägor, är Brother Thelonious en (belgian style abbey ale). Etiketten på denna öl är ytterst....ja, vad e den egenligen, värd att fundera över.
    Fotsättning följer.....Mija

    SvaraRadera