tisdag 16 november 2010

Red Haired Jeanne (7%)

Medan en aning längre inlägg om Brewpub i Köpenhamn skrivs, vill jag nämna Red Haired Jeanne (Roste Jeanne) som var en spännande upplevelse. Öppnades av misstag när jag egentligen sökte en Kapittel Watou i kylskåpet. Men, minst sagt, ett öl som väckte min nyfikenhet kring de öl som De Struise Brouwers har att erbjuda. Stilen är en belgisk mörk ale, och etiketten i sig var intressant. Mycket snygg, och, sådär, lite mystisk. Ölen var inte särskilt mörk. I färg rödbrunaktig. Svag kolsyra. Smaken var kryddig, men inget som utmärkte. För övrigt fruktig och mina tankar ledde mig till äpple och päron. Druvor? En viss humleton och en lite mer rejäl sötma vilket påminde om karamell. Syrlig, men bara lite. Lite vattnig i klunkarna, men inte särskilt påtagligt. Detta bidrog snarare till en känsla av kvalité och ölen var gripbar, det vill säga enkel och inte särskilt komplex. Avseende helheten. Lättdrucken eftersom den var så god. Uppfriskande! Jag kan nog bli ett fan av De Struise, men vill testa några utmärkande öl! Betyg: 4.5 (5.0).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar