onsdag 3 februari 2010

Tysk öl - del I

Paulaner Weissbier Kristall 5,2 %
Trevlig ljus veteöl som jag mest förknippar med VM 2006 i Tyskland. Jag var ju inte särskilt intresserad av fotboll, men med all god tysk öl, var jag i gott sällskap. En parantes: minns att jag bland 80 000 människor på "fan-mile" kollade på matchen Polen - Tyskland och varvade detta öl med tysk grön och röd öl, berliner weisse.

Paulaner Weissbier Kristall är tydligt gulaktig i färgen, kraftigt kolsyra som fräser till när kapsylen slits loss. Detta är ett öl som jag trots allt inte dricker så mycket när jag inte är i Tyskland, men där jag upplever att det finns en personlig relation. Paulaner Weissbier Kristall känns så hemma på något ogripbart sätt, som en gammal vän helt enkelt. I smak lite syrlig och minimalt bitter, för övrigt inget som jag direkt kan eller vill göra anspråk på att beskriva. Doft?

Betyg: 3.9 (5.0)
Pris: 17:90 för 500 ml (bra pris!)
Finns i Systembolagets ordinarie sortiment.

Einbecker Ur-bock Hell 6,5 %
Detta bocköl har på tok för tydlig alkoholsmak för min del. Detta förtärde hela smakupplevelsen. Ett öl som bryggs enligt den tyska renhetslagen som infördes 1516 och kortfattat innebar att att ölet inte fick innehålla något annat än spannmål, humle, jäst och vatten. Tacka vet jag när fantasin och upptäckarglädjen får flöda. I smak spritigt som sagt, annars lite syrliga inslag av citron. Kraftigt, långt utdragen kolsyra. Brödigt och maltigt. Men nej tack!

Betyg: 1.9 (5.0)
Pris: 15:90 för 330 ml.
Finns i Systembolagets ordinarie sortiment.

Riedenburger Pils 4,7 %
Alltid trevligt med KRAV-märkta produkter. Brukar alltid prioritera det i samband med inköp av vin gällande produkter för under 100-lappen, över den summan blir det ganska svårt. Riedenburger Pils är av typen underjäst lager och bryggs av fjärde generationen i företaget Riedenburger brauhaus . Då ett ekologiskt sådant sedan 1994. Fast om jag har förstått det rätt är lager egentligen beteckningen för alla underjästa öltyper? Riedenburger Pils är ofiltrerat och en del av jästfällningen blir kvar och därav är ölet en aning grumligt. Lätt i smaken, lite ljust brödig, inslag av friska smaker; citrus, fjällväxter, snödroppe ;-) Ja, ni fattar utan att jag ska snöa in mig i en på tok för detaljerat beskrivning. Friskt helt enkelt, och ett givet köp ett par gånger om året.

Betyg: 3.5 (5.0)
Pris: 14:30 för 330 ml.
Finns i bolagets ordinarie sortiment.

Warsteiner 4,8 %
Warsteiner får avsluta blogginlägget så att det inte blir på tok för långt, därav del I, resterande delar kommer under året.

Har du inte druckit Warsteiner kan jag inte ta dig på allvar! Klassiker i ordets rätta bemärkelse. Gott öl för att vara en relativt stor beska. Friskt och trevligt. Precis som med guinness så vet man, att var man än befinner sig på jorden, så är den flaska Warsteiner man har i handen, född i Warstein. (om man då inte är i något suspekt land i Asien och försäljaren räcker över en flaska där kapsylen på ett subtilt men med den som har blicken med sig, klart kan se har öppnats tidigare). Ganska stor beska under och efter, en aning fruktig i smaken. Trevlig och traditionell.

Betyg: 3.5 (5.0)
Pris: 13:90 för 330 ml.
Tillgänglighet: Systembolaget.

2 kommentarer: