lördag 24 april 2010

Mikkeller Beer Geek Breakfast 7,5 % & Örebro Bitter 5,7%

Hade en helfestlig kväll igår, första gången sedan 2003 som jag var ute på egen hand (då hade jag också roligt, fast på annat sätt). Behövde vara själv och samla tankarna.

Efter ett besök på närområdets bästa pizzeria (paulibron) gick färden vidare till Bishop. Satt och mös vid brasan med en Mikkeller Beer Geek Breakfast 7,5 %. Lite väl jobbigt mycket folk, men det psykologiska spelet ala Robinson var intressant att studera. Finns så många stressade stollar! Jag saknade faktiskt min gamla pipa. Fantastiskt att ovan nämnda öl finns på tapp. Priset var rimliga 99:00 för 400 ml. Denna var fantastisk god, väldigt fyllig i munnen. Rejäl chokladsmak med en aning rökiga toner. Kanske lite väl svag kolsyra, den där kittlande känslan saknades. Detta är ett öl som är en riktig upplevelse, en gång i livet. Tänker inte köpa detta igen, trots att det är så bra! Betyg: 4.5 (5.0). En parantes är att det är ganska kul att man numera blir igenkänd i baren, och får viss förtur i barkön.

Kvällen på Bishop slutade med en Örebro Bitter (5,7%). Också på tapp! Denna var god, mycket bra! Lite karamellaktig, lite blommig. Ganska vek, nästan total avsaknad av kolsyra men det passade bra till just detta öl. Bra balanserad, en gnutta bitter i eftersmaken. Pris: 79:00 för 500 ml. Betyg: 4.0 (5.0).

Kvällen fick sedan total vändning! Precis innan stängning knatade jag in på Åhlens på gågatan och sedan var jag 1100 kronor fattigare. Oops!

På väg hem. Men då fick jag syn på LaTrattoria. Ett hak 50 meter ifrån mitt (finns en hel del sådana hak) som jag länge har tänkt besöka. Sagt och gjort! Där inne hade jag en fantastisk kväll och lärde känna mycket folk. Ägaren Salle var mycket trevlig, likaså byggnadsmontören NN som jag löste korsord med! LaTrattorias ölsortiment var kraftigt begränsat så det fick bli Norrlands Guld (5,3 %) samt en Weltenburger. Weltenburger är ju ingen nyhet, ett öl som dricks just vid sådana här tillfällen, det vill säga när sortimentet sträcker sig till en handfull produkter.

2 kommentarer:

  1. Hej Alex

    Verkligen en fin sida om en värld av många öl som jag inte trodde var så stor.Försöker skicka bild på din öl på Bishop arms.Men vet ej om jag lyckas.Vad har du för emailadress?
    Janne

    SvaraRadera
  2. Hej Janne! Kul att du tittade in, jag har skickat ett mail till dig! Jag ska ta mig i kragen och börja uppdatera bloggen, bland annat med vår fina ölsittning på Bishops.

    /Alex

    SvaraRadera