fredag 2 april 2010

Founders Breakfast Stout (8,3 %)

Äntligen ett klockrent öl från Founders. Undertecknad har tidigare druckit Founders Centennial IPA (7,2 %) (se recension här) (kom på att vi drack en sådan i tisdags, haha, fanns på Hansacompagniet igår), Founders Double Trouble IPA (9,4 %) samt Founders Curmudgeon Old Ale (9,8 %) (se recension här).

Founders Breakfast Stout (8,3 %). Ett lysande namn och egentligen är det ju inte fel att klippa till frukost eftersom kaffesmaken och kaffedoften på ett positivt sätt är själva kärnan i ölet. Galen etikett i 50-talsstil med en alkoholiserad bebis, vilket torde reta gallfeber på moralkärringarna. Kraftig doft av kaffe vid öppnandet, en aning gräddig i konsistensen, lättdrucken och inte det minsta spritig. Fin balans av bitterhet och sötma. En ton av chocklad kan förnimmas i smaken. Ett toppenöl som får toppenbetyg: 5.0 (5.0). När jag dricker detta öl drar jag ju självklart en parallell till Péché Mortel (9,5 %) från Brasserie Dieu Du Ciel som jag ska besöka i början av juni (har jag sagt det tidigare :-) ) som är minst lika bra.

Jag kom över en flaska Founders Breakfast Stout på Systembolaget. Cirka 54:90 för 330 ml. För en månad sedan fanns ölet att tillgå på Bishop, oklart hur det ser ut idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar