tisdag 19 januari 2010

Péché Mortel 9,5 %

Detta till färgen brutalt svarta, kaffearomatiska öl är tillverkat av kanadensiska Brasserie Dieu Du Ciel. Péché Mortel är ett öl som kanske borde drickas med måtta, vilket är sabla svårt eftersom det är så gott. Jag kan inte dra mig till minnes något annat kaffeöl som jag har smakat, men jag vet att detta inte stämmer. Det har jag naturligtvis gjort. Péché Mortel är dock minnesvärt och kommer drickas fler gånger. Garanterat!

Och recensionen då? Tja, den blir ju inte revolutionerande, ölet fanns tillfälligt hos Systembolaget i höstas och har avhandlats här och där. Men det som jag först lade märkte till är (förutom att det är en produkt från högkvalitativa Brasserie Dieu Du Ciel) att det är rättvisemärkt kaffe som tillsätts i samband med bryggningsprocessen. Coolt! För övrigt stark rostad doft och i smaken finns vissa söta inslag, vilket jag tycker är positivt. Det är ju trots allt öl, och inte kaffe. Kaffesmaken balanseras med inslag av kakao och rostade nötter. I konsistens är Péché Mortel ganska tjockt, vilket passar bra då det annars hade känts blaskigt. Sammantaget ett underbart öl som kommer att avnjutas på Brasserie Dieu Du Ciel när jag åker dit i månadsskiftet maj/juni. Betyg blir högsta, det vill säga 5.0 (5.0).

I höstas testade jag även deras Rigor Mortis ABT (9,5 %). Kommer inte att orda om denna nu, men eftersom etiketten är så sinnessjukt snygg så sitter ju en bild fint.

Jaaa, vad ska jag mer skriva nu när jag har tillfället i akt? Ska åka till Island i början av februari. I söndags var jag inne på deras motsvarighet till Systembolaget. Hade inte tid att kolla så noga, men hade tänkt testa det jag inte har druckit, vilket blir en hel del:

Lava stout (9,4 %)
Freyja (4,5 %)
Thule (en mängd varianter)
Skri (konstigt tecken) jökull
Viking (en mängd varianter)
Móri (5,5 %)
Samuel Adams Cream Stout (4,7 %)
Föroya Black Sheep (5,8 % + andra varianter)
Yanjing (4,5 %)

Synpunkter?

1 kommentar:

  1. Håller med om Péché Mortel. Det är verkligen en höjdaröl.

    SvaraRadera