måndag 19 april 2010

Amager IPA (7%) & S:t Eriks pilsner (5,3%)

I veckan som gick passade jag på att köpa Amager Bryghus IPA (7%) som tillfälligt har släppts på Systembolaget. Amager Bryghus alster är ju inget som jag tidigare har uppskattat särskilt mycket, men på ett subtilt sätt, ett intressant bryggeri. De produkter som jag kan minnas och har dokumenterats här som tidigare har druckits är:

3.akt (5,2%) 2.0 (5.0). Recension
Hr. Frederiksen (10,5%) 2.8 (5.0) Recension
Fru Frederiksen (ej recenserad i nuläget).
Black Nitro (7,8%) 3.0 (5.0) Recension

En IPA på amerikanskt manér som enligt etiketten är bitter så in i helvete, men det håller jag fan inte alls med om för att använda deras språkbruk. Inte alls särskilt bitter, och humlen långt ifrån påträngande. Första sippen, eller klunken för min del, möttes med en förvånad blick. Detta är ett öl som jag tycker mycket om! Mycket balanserad och ren extasnjutning. Näsan fångar upp distinkt doft av persika, fruktig! Hur tydligt som helst. Inte alls särskilt fruktig dock i smaken. Medelstark kolsyra som kittlar lite på tungan och stor skumkrona som ligger kvar en bra stund. Ett riktig knock-outöl med tanke på min förförståelse och detta är mycket glädjande att envishet, det vill säga att testa bryggeriets produkter trots besvikelser ger resultat. Hittar inga fel, så bara att sätta högsta betyg 5.0. Pris: 55:00 för 500 ml. I skrivande stund 167 stycken flaskor kvar på Hansacompagniet. KÖP!

S:t Eriks Pilsner (5,3%) såg ju spännande ut. Snygg flaska! Ljust guldaktig i färgen. Jag orkar inte orda särskilt mycket, men gillar du humle så köp. För mig var hela ölet i sig humle. Detta + svag kolsyra var helt enkelt inte gott. Har dock smakat värre öl, självklart. Trots allt bra pris, 15:90 för 330 ml. Betyg: 2.0 (5.0). Finnes på bolaget.

2 kommentarer:

  1. Sorry, I'm a hop hearted woman. (c:

    //Jessica
    S:t Eriks mamma

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Det var en oväntad och rolig kommentar. Ölet i sig är det sannerligen inget fel på utan det föll inte min smak i smaken :-) Om jag har förstått saken rätt är S:t Erik ett öl som går hem hos de flesta ölälskare.

    SvaraRadera