torsdag 1 april 2010

Bishop och påsköl eller i alla fall öl

Suck, påsk! Folk blir som vansinniga, men det är klart, 2 ½ dagars ledighet från jobbet är ju inte fel. Hinner med att pyssla med bloggen och naturligtvis dricka öl. Precis hemkommen från Hansa, och tog mig friheten att föreviga mitt inköp. Från vänster till höger: Oppigårds starkporter (5,9%) Dugges påsköl (6%) Sigtuna vårweizen (5%) Pumpviken påsköl (5,8%) Aventinus Weizen Eisbock (12 %).




Men, dagens inlägg ska handla om Kalles och mitt spännande besök på Bishop häromkvällen.

Kvällens första öl hade jag tänkt köpa tidigare, i Danmark, men kände att nu är det dags att göra slag i saken på Bishop istället. Ölet jag skriver om är Amager Black Nitro (7,8%), en dansk svart IPA. Som tur var tog jag för första gången med mig kameran. Ursäkta att bilderna ligger huller om buller, men det blir så. Priset var till en början helt okej, 132 kr för 500 ml, men precis som de öl jag tidigare har druckit från Amager Bryghus ganska intetsägande och tråkigt (se tidigare recensioner här och här). Och då kändes det inte värt pengarna. Men samtidigt är det en tjusning i att testa. Kolsvart färg, och en doft av rostad malt. Smakade väldigt lite humle. Medelkraftig kolsyra. Smak av någonting bränt samt choklad. Ett öl som smakade bättre för varje klunk, men som inte riktigt nådde fram. Betyg: 3.0 (5.0).

Kalles första öl för kvällen blev Mikkeller Tomahawk Single Hop IPA (6,9%), tror att priset var cirka 89 kr för 330 ml. Orange i färgen, humle och humle är en bra beskrivning. Blommig citrus. Bitter. Inte alls komplex, utan dessa tre egenskaper är vad det handlar om. Helt okej. Betyg 3.0 (5.0).



Jag gav mig i kast med Ålö Ale (5,6%) från mitt kära Nynäshamns ångbryggeri, 68 kr för en halvliter var ju rena fyndet. Kul att den fanns på fat. En ljus bärnstensfärgad ale, humlearomatisk med en aning efterbeska, svagt kolsyrat, men det är helt okej. Påminner mycket om deras Indianviken Pale ale som jag drack i fredags. Mycket trevligt öl. Betyg: 3.9 (5.0).



Kalle högg in på Highlander Beer (4,8%) från Missoula Brewing Company i Skottland. Helt ärligt minns jag den inte så väl, humlearomatisk. Testa själv. Jag hade inte köpt, tunn och intetsägande som sagt. Fanns i olika varianter.




Amerikanska Avery är ju ett intressant bryggeri, kan dra mig till minnes att det enda jag har testat i deras sortiment är ju det fasansfulla ölet Mephistoteles stout (16 %) dock ej recenserad ännu. Så jag tyckte att det var dags för rättvisans skull att dricka och analysera deras Ellie's Brown Ale (5,8%). Detta var faktiskt riktigt bra. En halvsöt karamellaktig smak, med inslag av torkad frukt. Måttlig humleton i eftersmaken. Ett bra och snyggt öl om man får säga så, som jag sipprade på ett bra tag. Betyg: 4.0 (5.0). Pris: cirka 89 kr för 330 ml.




Mikkeller igen i form av deras Single Hop East Kent Golding IPA (6,9%). Blev ju generösa mängder humle denna kväll, fast nu med annan humlesort. Snällt och mjukt öl, kändes som att komma hem efter en tuff arbetsdag. Betyg: 4.0 (5.0).



Ölands påsköl skrev jag om i föregående inlägg. Naturligtvis blev det ytterligare en sådan. Se bild, se tidigare omdöme.

Nu orkar jag inte skriva mer om kvällen, övriga öl som dracks var Port Brewing WipeOut IPA (7%), Brooklyn East India Pale Ale (6,8%), Pickla Pils (4,8 %) samt en dammig gammal raritet med okänt innehåll som personalen letade upp ifrån källaren (jag hade gått hem, ska fråga Kalle). Dessa recenseras vid lämpligt tillfälle.

Okej alla, GLAD PÅSK!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar