lördag 10 april 2010

Aventinus Weizen Eisbock (12 %) & Jenlain Blonde (5,9%)

Dagens ölinköp. Inget revolutionerande, ömsom nytt ömsom gammalt. Nytt för min del är Mikkeller Jackie Brown (5,9%), Jämtlands Pilgrim (4,5 %)och Jämtlands President (5,2). Jämtlands har jag länge tänkt köpa, men det har aldrig blivit av dessvärre. Men när ämnet dök upp i veckan så kände jag mig manad att testa. Övriga öl är Aecht Schlenkerla Rauchbier (5,1 %), Mohawk Extra India Pale Ale (7,5%) Westmalle Dubbel (7%) samt Breznak (5,1 %). Recensioner kommer naturligtvis att dyka upp här på bloggen när tiden är den rätta. Ikväll ska jag i gott lag ge mig på Mikkellern och Mohawken (god) och några andra undanstoppade godingar, då min vän Jonas bemödar sig att ta taxi mellan Lund och Malmö sent ikväll.

Idag ska jag först recensera ett mycket märkligt öl, som lätt har varit en av de bättre ölupplevelserna i år. Främst eftersom den är så speciell och unik i sin smaksammansättning. Jag pratar om G Schneider & Sons Aventinus Weizen Eisbock (12 %). Här snackar vi en riktig kryddbomb. Vid öppnandet ger kryddoften en rejäl käftsmäll, en sak är jag säker på i alla fall, doften av koriander, men också apelsin, torkade örter. Som man brukar säga med svåra öl: KOMPLEX. En smakbomb kryddad med ditt och datt. Smaken är en sådan upplevelse att alkoholhalten inte märks av överhuvudtaget. Otroligt len och fin, lite smörkolakonsistens. Fina bubblor som studsar mot tungan. Färgen är brun, präglas av viss grumlighet. Det enda som drar ner betyget är att ölet i efterhand, men endast psykiskt känns lite tungt, men det är märkligt för ölet slank ner hur fint som helst. Jag borde ha köpt en flaska idag.


Betyg: 4.7 (5.0)
Pris: 31:90 för 330 ml.
Tillgänglighet: Just nu finns 28 stycken flaskor på Hansa.

En mindre bra upplevelse måste jag säga var Jenlain Blonde (5,9%) från Brasserie Duyck, men den uppfyllde ju därmed förväntningarna. Fruktig i doft och smak, lite sliskig, en oidentifierbar äcklig bismak i bakgrunden. Pissgul till färgen (tror jag när jag kollade i bruken, bemödade mig inte med att hälla upp ölet i ett glas). Anledningen till att jag köpte den, dels vill jag testa allt, dels är det inte varje dag jag dricker en fransk lager.

Betyg: 2.0 (5.0)
Pris: 12:90 för 330 ml.
Tillgänglighet: finns på Hansa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar