måndag 12 april 2010

Kort sejour på Bishop arms och Brogatan

I lördags gjorde jag en kort vända på Bishop arms och Brogatan. Korta beskrivningar vad jag drack i ölväg, men min expertis sträcker sig ju i normala fall till om ett öl är gott eller inte gott men med åtanke på externa faktorer som sinnesstämning, fysisk miljö, sällskap, hur många öl som tidigare intagits et cetera. Med detta sagt, upplevelsen kan variera från gång till gång i många fall. På förstnämnda pub testade jag Närkes Double Dutch Viking (6,8%) på tapp. Belgiskinspirerad. En gnutta rökiga toner, men är i mitt tycke alldeles för söt. Sötman tog liksom helt överhanden. Svagt kolsyrad. Efter flertalet öl, det vill säga de som beskrevs i förgående inlägg så kändes denna tung. Men den var klart värd att prova. Så gör det! Betyg: 2.8 (5.0).

Därefter föreslog min gode vän Jonas att vi ska testa Lindemans Cassis Lambic (4%). Kul tyckte jag. Röd elakartad ton i färgen. Körsbärssmak men med fruktmix. Bubblor som i champagne. Kändes mer som en drink med en skvätt alkohol. Lättdrucken. Betyg: 3.8 (5.0).

Senare på Brogatan såg jag på hyllan Oud Beersel Oude Kriek (6,%) men min vana trogen blev det som brukligt en Oud Beersel Oude Gueuze Vielle (6%). Tidigare bloggrecension kan du läsa här. Ett öl som ligger mig mycket varmt om hjärtat! Därefter avslutade vi natten med Göteborgsporter från Oceanbryggeriet (5%). Ett härligt öl med inslag av lakrits och en knappt förnimmbar smak av choklad. Toppenöl. Betyg: 4.8 (5.0).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar