fredag 6 augusti 2010

Sierra Nevada












Igår, i all hast efter jobbet begav jag mig till bolaget i Limhamn eftersom Sierra Nevada Bigfoot Ale var slutsåld på Hansacompagniet. Märkligt, cirka 250 flaskor slutsålda sedan släppet den andre augusti. Jaja, att jag hastade är lite paradoxalt eftersom jag i normala fall när jag är vid mina sinnes fulla bruk totaldissar Sierra Nevada till de flesta ölälskares förskräckelse. Bryggeriets historia är däremot härlig, ett bland många bryggerier som startade på 1980-talet i USA, i detta fall Kalifornien av en man som till sin profession var kemist och fysiker. För vidare läsning rekommenderas Sierra Nevadas hemsida. Tidigare har jag inte alls uppskattat deras alster Sierra Nevada Torpedo Extra IPA (7,2 %) samt Pale Ale (5,6 %). Det enda öl som jag blir illamående av vid blotta åsynen. MEN, När det gällde Bigfoot Ale kände jag på mig att detta var något extra! Oyes! Fy fasen vad god den är! Tur att jag köpte på mig rejält med flaskor och för det kan jag tacka den extra lilla utflykten. Jag ska kort beskriva min upplevelse av ölet. Nu när jag skriver om Sierra Nevadas produkter skall det även passas på att recensera deras Celebration Ale (6,8%).

Ja, min upplevelse då, av Bigfoot ale som är i stilen Barley Wine (9,6%). Jo, humle i doft och smak är påtaglig, riktig mycket, sticker till och med lite i näsan. Bitterheten är aggressiv! Kraftigt inslag av citrus. Bitterheten är särskilt tydlig i slutet. Intensiv och blommig är nyckelord. Enda minuset är en viss tendens till spritsmak. Inte för att jag klagar i normala fall, men jag måste ju hitta ett fel! Verkligen ett superbraöl. Betyg: 4.8 (5.0). Pris: 29:90 kr för 350 ml. KÖP INNAN DET ÄR FÖR SENT!

Tja, då ska jag också skriva ett par meningar om celebration ale. Solid IPA. Skillnaden från ovanstående är smak av kola och karamell som faktiskt är ganska dominerande. Ett riktigt bra öl som saknar det lilla extra och därmed inte tillräckligt intressant för att dricka igen. Jag håller mig borta ifrån Sierra Nevada undantaget Big Foot Ale. Betyg: 4.0 (5.0).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar