onsdag 11 augusti 2010

Brasserie Des Rocs Triple Impériale (10%)

Ska passa på att recensera en ny bekantskap i form av Brasserie Des Rocs Triple Impériale (10 %). Brasserie Des Rocs som ligger i en pittoresk liten belgisk by startade sin bryggeriverksamhet 1979. Nå, med denna oerhört lärorika historiska presentation ska jag också skriva några rader om drycken i sig.

Det som jag minns bäst från Triple Impériale är att det smakade och luktade grädde och starkt påminde om mjölkchoklad Det kanske låter otrevligt, men faktiskt så var detta fantastiskt gott. Dels var det en WOW-känsla (detta var oväntat!) dels var det aptitligt. Vid upphällning möttes undertecknad av en snygg, lite disig, brunaktig vätska till färg. Kändes en aning klibbig i munnen; det finns en sötma men den är svårplacerad. Tunn konsistens och väldigt lättdrucken. Trots sina 10 % märktes alkoholen mest som en touch och var alltså väl dold. Triple Impériale var en god och behaglig trippel som varmt rekommenderas och som enligt min erfarenhet skiljer sig från många andra belgiska öl. Vid nästa besök i Danmark ska jag införskaffa andra drycker från Brasserie Des Rocs. En angenäm bekantskap som lätt ska utvecklas till vänskap. Pris: har jag glömt, ölet finns att köpa på bland annat BarleyWine i Köpenhamn. Betyg: 4.8 (5.0).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar