söndag 8 augusti 2010

Mikkeller Jackie Brown (5,9%) & Sotholmen Extra Stout (7%)

Idag ska jag tipsa om ett par öl som är väldigt goda och som är lättillgängliga, det vill säga öl som finns på det statliga spritbolaget. Först ut är Mikkeller Jackie Brown (5,9%). Ölet finns faktiskt på Östra Förstadsgatan I Malmö vilket för min del är trevligt de fredagar jag inte orkar cykla till Hansacompagniet. Förstnämnda bolag har ju annars ett bedrövligt sortiment. Mikkeller Jackie Brown är en spännande amerikanskt brown ale som är välhumlat och har en vacker brun färg. Plus i kanten för det coola Tarantino-inspirerade namnet på denna dryck. Ölet smakar mestadels karamell, choklad och ett uns lakrits. Mycket smarrig. Humleinslaget sitter också fint i smak och doft. Roligt att ölet ingår i Systembolagets fasta sortiment och får min varma rekommendation. Betyg: 4.2 (5.0). Pris: 36:90 för 500 ml.

Jag är medveten om att det endast finns ett fåtal flaskor kvar av Sotholmen Extra Stout (7%) som är bryggd av ett av mina favoritbryggerier, Nynäshamns ångbryggeri AB. Om du vill kan du kolla in mina etiketter och läsa om tidigare recensioner av öl från detta bryggeri. Jag har dessutom en gedigen samling provsmakade öl för kommande recensioner. Denna stout är till färg helt kolsvart, och är nästan lite seg och tjock i konsistensen. Fint brunt skum som dock ej hängde med så länge vilket syns på bilden. Söt i doft, men en mildare sötma i smak. Annars är det som vanligt kaffe och lakrits som dyker fram, men framför allt känns ölet rejält bränd i smaken. En aning bitter i slutet. Ett elegant öl som är en fröjd att dricka. 250 ml är en perfekt mängd och betyget landar på 4.5 (5.0). Pris: 23:00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar