söndag 22 augusti 2010

Hantverksbryggeriets Narren (5,7%) & Dugges Avenyn Ale (5%)

Malmöfestivalen har dragit igång och jag och min kära hustru slank in på Bishop Arms i väntan på Familjens sista låt under deras konsert på stortorget igår kväll. Tid fanns för två öl. På bloggen har tidigare nämnts Hantverksbryggeriet Västerås, och deras öl Bödeln (5,6%). När jag drack den första gången fick den betyg 2.5 vilket jag nu efter att ha druckit den flera gånger kanske kan tycka är lite lågt satt. Men jag har ju egentligen aldrig tagit min betygssättning på blodigt allvar utan ska ses som en fingervisning. Jag slänger in en bild på Bödeln från tidigare i somras då jag inte hade kameran med mig igår.

Igårkväll, till min stora förtjusning såg jag att Narren (5,7%) erbjöds på fat och självklart blev det en sådan. Kryddig, icke-komplex men paradoxalt nog svår att beskriva, kanske lite tråkig? Knappt märkbar kolsyra. Hyfsad efterbeska, men inte som bödeln då. Betyg: 3.0 (5.0).

I framtiden skjuter jag Narren åt sidan, och hugger in på Hantverksbryggeriets övriga sortiment: Bonden (3,5%), Sotarn (4,3%), Kosacken (7,5%), Munken (9,5%), Baronen (9%), Julnarren (7%) och Alkemisten (5%). Tröls ska normalt ha de flesta inne, men när jag var där senast fanns förutom Bödeln endast Alkemisten som är en blåbärslambic som inte föll mig i smaken just då.

Ölpausen avslutades med en Dugges Avenyn Ale (5%), även den på fat. Upplevde smaken dels, som tvålig, dels, som fruktig. Tydligast var smak av apelsin och aprikos! Tvålsmaken gick inte att ta miste på, men var inte så otäckt som det låter. Ölet var tjockt i konsistensen och kolsyran svag. En kraftig kompakt skumkrona som påminde om grädde. Trevligt, lättdrucket och småintressant öl sammanfattar min uppfattning ganska så bra! Betyg: 3.8 (5.0).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar