måndag 23 augusti 2010

Jacobsen Brown Ale (6%) & Jacobsen Golden Naked Christmas Ale (8%)

Det var mycket längesen jag drack Jacobsen Brown Ale, men har noterat FRUKTIG med stora bokstäver och därefter friskt, maltigt och en aning torrt! Så dessa adjektiv är det jag kan komma med som recension. Helt okej, men förmodligen föga intressant. Jacobsen Brown Ale är inget som jag kan rekommendera på rak arm, och får betyget 3.0 (5.0) eftersom jag inte har noterat något direkt negativt i mitt omdöme. Det bästa är väl att köpa en flaska när tillfälle ges. Jacobsen Brown Ale finns i Systembolagets fasta sortiment. Eller? Nu när jag gjorde en sökning så ser jag att ölet har utgått. Det var tråkigt eftersom det är roligast att recensera öl som är lätta att tillgå. Anledningen kan ju vara att ölet inte var särskilt spännande, som sagt.

Jacobsen Golden Naked Christmas Ale var däremot undanstoppad i garderoben dit flertalet öl hamnar på grund av platsbrist. Flaskan plockades fram för ett tag sedan så där har jag lite mer på fötterna.

Husbryggeriet Jacobsen som ägs av giganten Carlsberg startade officiellt sin verksamhet den förste juni 2005. Vill du höra på danska språket och för vidare läsning så finns hemsidan här. Ganska rolig läsning, bland annat finns guidning kring själva framställningsprocessen.

Jacobsen Golden Naked Christmas Ale är också fruktig. Domineras av sötma och det lutar åt smak av äpple, hallon, grapefrukt och jordgubbe, men med all respekt, det är ju klurigt och nästan löjligt att försöka identifiera själva bären och frukterna. Vidare framkommer en syrlig ton. Tjock i konsistensen och svagt kolsyrad. Ett öl som med sin sötma och krämighet kan passa bra som en dessert i sig, även om jag upplevde ölet som lite tungt. Jacobsen Golden Naked Christmas Ale var inget öl som jag föll för, utan hamnar liksom många andra öl i kategorin "rolig att ha testat". Betyg: 3.0 (5.0). Pris: gåva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar