onsdag 18 november 2009

Triple Karmeliet 8,4 %

Triple Karmeliet bryggdes förr av munkar på det idag nedlagda klostret Karmeliet. Karmeliet är en trippel det vill säga en stark ljus lager.

Mental orgasm, heaven In a bottle, exceptional beer, benämningar på detta öl är många.

Ett talande citat:

"200th review and this was a great one. I loved this beer and would consider it in the top three beers I've ever had".

Jag kan bara instämma. Ölet är lätt ett av de godaste jag har druckit de senaste åren, kanske någonsin. Ölet finns kanske någonstans i Sverige? var, var? Själv klippte jag denna under min ölresa i Belgien i somras.

Jag gillar inte att generalisera, men när det gäller Triple Karmeliet är ölet mycket omtyckt. En fingervisning är de omdömen som finns på Beeradvocate, 5 av 5 rakt igenom avseende utseende, lukt, smak och känsla.

Smaken är superbra. Ingen alkoholsmak. Fluffigt skum som sjunker i förhållande till drickestakten. En fruktig, fuktig och krämig komplex smakupplevelse. Grönt äpple? Nä, jag ska inte ens försöka. Stark fruktig lukt. Ett öl som jag är mycket glad över att ha fått möjligheten att uppleva.

Betyg 5.0 (5.0)
Triple Karmeliet intogs på en pub i Brugge. Oklart om ölet finns i Svea rike.

Edit: såg precis att Triple Karmeliet ingår i Systembolagets beställningssortiment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar