tisdag 10 november 2009

Bishop arms i Lund

I lördags var det återigen dags för ett besök på Bishop arms, denna gång i Lund. Alltid trevligt med ett återbesök i den stad där jag tillbringade nästan 6 ½ år av mitt liv.

Tidigare på kvällen hemma hos min kompis Kalle värmde jag upp med en Saxo Bio (7,5 %) från Brasserie Caracole. Ett ungt belgiskt bryggeri som startade 1994. Ekologiska Saxo Bio är uppkallat efter mannen som uppfann saxofonen, Adolphe Sax som naturligtvis var Belgare. Omdöme? Tja, det är ingen dålig öl, men långt ifrån den bästa. Lukt och smak är minst sagt kryddig och fruktig (grönt äpple, ananas?) och färgen är guldtonad och disig. En trevlig novembernyhet hos Systembolaget, men betyget blir lite över medel 3.0 (5.0). Pris 26:90 för 330 ml.

Efter denna upplevlse intogs en Zeitgeist Black Lager (4,9%) från BrewDog, en öl som inom en snar framtid kommer att recenseras för sig. Har druckit denna tidigare, och är uppskattad, trots att den är lite klen för genren. Som en avslutning innan avfärd till Bishop dracks en annan tidigare beprövad öl, en djävul som jag uppskattar mycket, Duvel (8,5%). En belgisk överjäst gyllenfärgad öl av aletyp. Duvel har en fin historia. Bryggaren Albert Moortgart kom över en ny jästsort under en resa i Skottland nådens år 1918. Vid en provsmakning beskrevs ölet som en djävul och marknadsfördes under detta namn från 1923. En häftig syrlig och besk upplevelse. Betyg 4.0 (5.0) och priset är 24:90 för 330 ml. Ingår i Systembolagets ordinarie sortiment.

Väl på plats inledde jag med en Chimay röd (7 %) som är mer syrlig och fruktig än de övriga i serien. Ingen favorit bland de tre, utan jag föredrar Chimay blå som är mer rejäl i smaken. Därefter provsmakades en Bödelns IPA (5,6 %) från Västerås på tapp, som är tillverkad av Hantverksbryggeriet. Första gången jag testade deras öl. Bryggeriet startades 2003. En besk öl, med en rödaktig nyans och kraftig skumkrona. Inte extrem eller hemsk på något sätt, men inte heller en höjdare, inslag av citrus. Betyg 2.5 (5.0). Kolla in bryggeriets hemsida.

Vidare intogs en isländsk öl, Skjalfti (5 %), flasköl 330 ml. Skjalfti betyder jordbävning. Två dagar innan bryggeriet skule invigas drabbades Island av en jordbävning. En söt öl men inslag av karamell, inget speciellt på något sätt, men inte på något sätt fel. Betyg 2.5 (5.0). Kalle köpte sedan Sierra Nevada Torpeda Extra IPA (7,2 %). En öl som jag vet är omtyckt men som jag helt enkelt inte pallar med, får kräkattacker så fort jag får se flaskan. Jag kommer förklara varför i ett kommande inlägg. I ett kommande inlägg kommer även Snake Dog IPA (7,1 %) från Flying Dog Brewery att avhandlas. På fat blev det för min del avslutningsvis en trevlig öl ifrån Visby, som jag tror, hehe, var en Wisby klosteröl (5,0 %), men det får vara osagt. Gotlands bryggeri gör hur som haver god öl, så det är aldrig ett felköp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar