torsdag 8 juli 2010

Hornbeer

Jag blir glad av danska Hornbeer! Håller med om riktigheten i deras slogan: ..smager altså godt. Dessutom estetiskt tilltalande etiketter. Det roliga är att jag endast har testat två öl ur deras sortiment så under sommaren har jag mycket att se fram emot. Hornbeer blev i Danmark årets bryggeri 2010 och deras Black Magic Woman (10%) hamnade på plats numero två i kategorin årets ölnyheter. Black Magic Woman finns i nuläget på Systemet och jag har en oöppnad flaska i kylen. Om några timmar ska jag över sundet och ska då se om jag kan hitta deras Pink Panther, Happy Hoppy Viking och Funky Monk. Annars tar jag dessa vid nästa besök på Tröls. Igår var jag ju som vanligt i lite extas, på Tröls, blev en del sedan tidigare beprövade öl, och en del nya. Från Hornbeer drack jag deras summer (4,6%). Ville börja med något snällt, och summer påminde om ett glas citrondryck från Kiviks musteri, i bemärkelsen vattnig, lite disig, lite kryddig, koriander skulle jag vilja säga, jästig, inte helt balanserad, men väldigt lättdrucken. God, men absolut inget speciellt. Betyg: 3.5 (5.0). Pris: 99:- för 500 ml.

Det första ölet från Hornbeer för min del var deras Caribbean Rumstout (11%). Den omnäms här. Minns dock att jag ej uppskattade denna, och blev besviken eftersom den på förhand lät så spännande, rom och vanilj, perfekt kombination. Kolsvart i färgen, lite rökig, lite kaffe, och minns inte riktigt varför jag inte tyckte om den, förmodligen var alkoholen dåligt kamouflerad och den var helt enkelt spritig. Riktigt snygg etikett, tyvärr hittar jag ingen bild som förmodligen försvann när laptopen kraschade. Lägger in lite bilder från gårdagen, bland annat på Rasputin-ölet som jag har tjatat en del om.

2 kommentarer:

  1. Hornbeer gör helt klart trevlig öl, rum stouten är riktigt bra, det finns fler öl att välja på om du är på barley wine i Köpenhamn. Har för mig att dom har lite att välja på...

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Barley Wine var precis den butik som var i mina tankar :-)

    SvaraRadera