fredag 30 juli 2010

Beer Here Fat Cat Red Ale 4,7 %

Beer Here Fat Cat, verkligen jättegott. Beer Here är ett bryggeri som jag tycker om. Min första kontakt med bryggeriets alster genom Dark Hops (8,5%) föll mig inte i smaken, alls. Men detta är en annan kort notis som du kan du läsa om här. (en väldigt kort notis såg jag nu, har inte orkat recensera ölet, men jag lägger en bild längst ner i detta inlägg).

Etiketterna som pryder flaskorna bör nämnas, kreativiteten flödar. Även detta gillas! Det är ju självklart så att knasiga etiketterna som är som ett litet konstverk i sig har en attraktionskraft.

Fat Cat verkar vara en knasig filur, som en halvfet borgarbracka som man får chansen att sopa undan, ner i strupen. Men en fin borgarbracka, välsmakande och bryggeriets mest sålda öl. Humlen är perfekt balanserad, som en smekning, citrusinslaget mer som en käftsmäll, fast man säger ja tack. Återhållsam bitterhet. Kolsyra i min smak. Fruktig! I färg rödtonad som är så förtrollande att det ölet till och med hade smakat bra i ett plastglas. Tja, nu blev jag lite larvig, men kort och gott ett öl som är som en riktigt god bok.
Förbaskat bra! Högsta betyg! 5.0 (5.0).

1 kommentar: