onsdag 14 juli 2010

Rochefort 10 (11,3 %)

Kort recension i värmen. Mitt, i särklass, favoritland avseende öl är ju USA. Experimentlusta ut i fingertopparna. På andra plats är ju lätt Belgien. Dags att recensera en så kallad trappist som jag kort och gott; älskar!

Rochefort 10 (11,3 %) är lite starkare än 8:an som annars är nästan lika god. Munkarna på klostret Notre Dame de St Remy brygger en aletyp som görs i tre versioner 6, 8 och 10. Och framför mig hade jag alltså 10:an (11,3%). Rochefort 8:an köper jag slentrianmässigt, 10:an dricker jag sällan, och 6:an har jag dessvärre aldrig testat. 6:an ser jag i princip aldrig, hade fokus på andra öl när jag var i Belgien och olyckligtvis glömde bort det hele! Men misstänker att 6:an finns i vilken välsorterad butik som helst.

Vid upphällningen byggs den mörbruna färgen upp av ett skum som nästan kan upplevas som ett konstverk eftersom det likt en kudde lägger det sig över vätskan. Näsan retas framför allt av russin och plommon, maltig, övrigt kan ej definieras. Mycket sötma. I smak blygsamt bitter. Fantastiskt lättdrucket. Första gången jag testade detta öl var jag så lyrisk att jag skulle kunna sjunga. Men nu hatar jag ju att sjunga. Trots alkoholstyrkan är detta öl så pass lättdrucket att det kan gå ner på 5 minuter, vilket det naturligtvis inte bör göra eftersom det passar bäst att luta sig tillbaka, smutta, och njuta av detta öl så länge det går. Betyg: 5.0 (5.0). Pris: cirka 40 DKK för 330 ml.

I helgen ska jag recensera ett annat spännade trappistöl, så håll ögonen öppna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar