söndag 11 juli 2010

Reflektioner: resor och öl

Puh, svetten lackar, tusan vad varmt det är ute! Efter en vecka med mycket bad, stim och stoj, har jag valt att tillbringa dagen inom hushållets ramar med god öl, lite NBA Live 10 och praktiska göromål som finns på agendan. Semestern är slut, med ingen bitterhet med tanke på två underbara veckor i Kanada och USA och nu då denna vecka som snart är slut.

Under min resa blev det trots allt inte så mycket öl. Att ge sig ut världen är mitt största intresse och jag försöker komma iväg cirka fyra gånger per år. I själva idévärlden målar jag upp bilder om alla öl jag kommer att testa, men oftast blir det inte alls så. Oftast blir det 10-15 sorter som är spännande, och ibland det som finns till hands. Andra intressen tar överhanden och i ärlighetens man känns detta som ett sundhetstecken.

I kanada finns liquor store som är motsvarigheten till Systembolaget. En skillnad är att det finns kyld öl och det passar ju bra när det är varmt ute. La Fin du Monde (9%) (En kanadensisk öl vars namn ungefär betyder "the end of the World" ) var en av dessa 10-15 sorter som jag högg in på. Bryggt av Unibroe. Ölet som är en ljus trippeljäst ale kännetecknas smakmässigt av banan och gröna äpplen. Fruktig. I färg gyllenaktig och lite grumlig. I smak ganska söt. Humlen är kraftig vid sippen men avtar genast. Efterbeskan rejäl. Lättdrucken trots att det tyvärr ej var kylt och samtidigt 35 grader i luften. Pass upp med tanke på styrkan. Betyg: 4.1 (5.0).



Annars passar det att nämna Kingfisher (4,8%) som är ett högst tråkigt och vardagligt öl, som jag kom över i Kanada. Är ej förvånad över att det tillverkas i Bangalore som är den värsta "håla" jag har varit i. Just det, viktigt att nämna är att Kingfisher är ljuva minnen från när jag åkte kors och tvärs i Indien. Kingfisher är flaskan med vit etikett på bilderna, en bild från kanada och en från Indien. Men bäst på indienresan i dryckesväg, enligt, en indisk man, som jag hade ären att tillbringa 12 timmar med, mellan Bombay och Jaipur, var whiskey blandat med pepsi. Jag var och är inte övertygad.

I New York drack jag en god belgisk öl, Goliath Triple (9%) bryggd av Brasserie des Geants, som var så aptitlig att den glömmer jag inte i första taget. Eftersom jag har en flaska ståendes gör jag en ordentlig analys vid nästa tillfälle. Annars kan öl i samband med besök på Yankee Stadium rekommenderas. Mer om detta och Goliath Triple återkommer säkert i bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar