söndag 24 januari 2010

S't Landelin Mythique 7,5 %

S't Landelin Mythique bryggd av franska Les Brasseurs de Gayant intogs senast veckan innan jag åkte till Belgien, om minnet inte sviker mig helt. Ölet är egentligen inte särskilt bra enligt min smak, men trots detta har jag köpt ölet några gånger (bland annat på Systembolaget), dock med några års mellanrum. S't Landelin Mythique hamnar nog i en kategori som kan beskrivas som ett öl som jag vill testa och testa åter igen, för att se om upplevelsen blir annorlunda. Men nä, nu är det nog färdigköpt för min del. Nu senast blev jag i och för sig bjuden av min gode vän Jonas. I ärlighetens namn har jag inte råkat på några bra franska öl, men det finns säkerligen bra sådana.

I detta ljusa klosteröl är humlen till en början ganska påtaglig för att övergå till stillsamhet. Skarp citrussmak och inslag av blommor, ja kanske rentav lite väl mycket som gör att ölet blir en aning parfymaktig. Ett öl som dricks bäst på sommaren. Gyllenbrun till färgen och en minimal disighet skådas vid upphällningen. S't Landelin Mythique är inget märkvärdigt öl, inget extra, men det är inte heller något större fel, klart värt att testa en gång, men inte två, tre eller fyra gånger.

Betyg: 2.8 (5.0)
Pris: 49:90 för 750 ml.
Är tillgängligt i Systembolagets ordinarie sortiment. Just nu finns 24 st flaskor på Hansacompagniet. Jag måste inflika att ölet är ju väldigt prisvärt trots allt. Har läst på en del andra ställen att folk tycker literpriset är högt, men det är det ju naturligtvis inte!

1 kommentar:

  1. Jag gillade inte ölet, men har smakat värre ;)
    Jag tycker nog ändå att 50:- för en 75:a är billigt och håller med dig om att det är ganska prisvärt.

    SvaraRadera