lördag 2 januari 2010

Kalasöl och ölvännernas matbok


Det nya året inleds med en Nils Oscar kalasöl (5,2 %). Tja, jag är ju egentligen inget "fan" av Nils Oscar och deras öl, undantaget deras rökporter som är himmelsk god. Kalasölet känns väldigt nyårsaktig (dock dracks ingen sådan på nyårsafton) och passar bra här ute på den "lånade" gården. Den smakar fortfarande aska, men klart mycket godare nu är förr. Ölet är något mittemellan ljust och mörkt, och det är kanske det jag inte gillar. Ska man göra något ska man göra det ordentligt, eller strunta i det, antingen eller! Smakförnimmelserna är karamell samt så har ölet en rostad och brödig karaktär. Medelbeska. Ett ordinärt öl med en snygg etikett som säkert passar bra till kött, men det är ju inget jag föredrar milt sagt. Däremot ska jag hugga in på deras spritsortiment vid kommande lämpliga högtider.


Betyg: 2.0 (5.0)
Pris: 18:90 för 330 ml.
Nils Oscars kalasöl finns i röda näsans ordinarie sortiment.

Men nu, till något som är oerhört spännande. Jag hittade en fantastisk bok här i huset, nämligen "ölvännernas matbok" med förord av den autodidaktiske mångsysslaren Lasse Åberg!? Låter det inte fantastiskt? I boken, citat: ger ölvänner som Lasse Åberg, Eva Dahlgren och Werner Vögeli sin syn på världens mest sägenomspunna kulturdryck, och här presenteras dessutom fakta om ölet (ojdå) och tillverkningen. Allt illustreras med bilder i 4-färg! (hoppsan).

I syfte att korta ner inlägget har jag fotat (en aning dålig kvalité, har ont om tålamod när det gäller kameror) följande intressanta uppslag, läs och njut, det gjorde jag (kanske enda fördelen med att bilderna blir gigantiska när man klickar på dem här, haha) .

Läsvärt är Eva Dahlgrens, puh, nästan ogripbara, första ölupplevelse: "öl är rockvärldens champagne" samt möte med ölhäfvarne (mannen längst fram i blå byxor och stilig mustasch är för övrigt Hannas morfar). Vill ni se fler uppslag från boken så hojta till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar