söndag 20 mars 2011

Veckans öl

Ibland är det bra med en blogg som är "dagboksagtig". Innnan jag glömmer så är det intressant att skriva mycket kort om några nya öl som har prövats på fat i veckan. Ska jag göra lite oftare.

* Dugges High Five (7,5%). Föll mig inte alls i smaken. Väldigt vattnig, saknade helt och hållet kropp. På detta var den rejält bitter; nästan så att munnen behöver rengöras med saliv. Annars söt och fruktig som jag tycker Dugges brukar vara. Luktade en aning alkohol men i smaken inte alls spritig. Styrkan brukar inte framgå, och även så här, men hade kanske gissat på 5 %. Tråkig öl! Betyg: 2.2 (5.0). Pris: 79:00:- för 330 ml.

* Gonzo Imperial Porter (9,2%). En nattsvart porter serverades. Precis som Hunter S. Thompson var ölet verkligen en komplex besvikelse. Spritig så det förslår, vilket tog överhanden. Även denna hade en tunn kropp. Brända smaker, mest malten, och viss bitterhet. Kan sammanfattas som komplex på ett jobbigt sätt. Usch. 115:00:- för 330 ml kändes som rena rånet. Nu är denna kryssad i protokollet. Ett tips om du vill testa är att köpa ölen när den kommer på bolaget den förste april. Betyg: 2.0 (5.0).

* Närke Black Golding Starkporter (7,2%). Den bästa ölen i veckan, och den var faktiskt makalöst god. Rejält gräddig och mycket kaffe! Lena smaker som vanilj, mild tobak och på detta en angenäm sötma. Som en bra dessert eller förrätt beroende på. Föll mig i smaken, och var veckans bästa! Betyg: 4.7 (5.0).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar