tisdag 8 mars 2011

Schloss Eggenberg Samichlaus Bier (14%)

WOW! En förbluffande bra öl som min flickvän överraskade mig med igår. Jag har inte tidigare testat ölet av någon anledning som jag själv inte känner till, kanske med tanke på styrkan. Trots sina mäktiga 14 %, inte tillstymmelse till alkohol varken i doft eller smak. Däremot en RIKTIGT rejäl sötma. I början tänkte jag kritisera ölet för denna egenskap, men med varje klunk blev jag mer och mer bestämd att mängden sötma är rätt perfekt och min association blir, i detta fall, tydligt, lönnsirap och socker, vilka dominerar ut eventuella övriga smaker. Egenskaper som gör att detta öl passar alldeles förträffligt som dessert. Möjligtvis att alkoholen känns i strupen, men i så fall bara på ett angenämnt sätt. Doften är vinös och söt men även den behaglig. En trevlig brunröd färg och kolsyra som sticker lite lätt på tungan. Nu lagrar jag inte öl, men om jag ska börja lagra så är Samichlaus Bier ett gjutet val eftersom det hade varit mycket intressant att se hur denna utvecklas. Samichlaus Bier är en produkt från Österrike, närmre bestämt bryggeri Schloss Eggenberg. En flaska (330ml) kostar 41:90:- och ingår i Systembolagets tillfälliga sortiment. Betyg: 4.7 (5.0). Det negativa är att 14 % är lite väl häftigt.

2 kommentarer:

  1. Jag var nära att köpa den för ett tag sedan när jag var på Nordstan men hoppade över den för att jag inte kände till den. Kanske var ett misstag...

    SvaraRadera
  2. Jag har också varit nära att köpa den, men det har liksom inte blivit av. Rekommenderas, är ett speciellt öl vid speciella tillfällen eftersom den är så säregen.

    SvaraRadera