onsdag 23 mars 2011

Slottskällans Imperial Stout (9%) & Slottskällans Red Ale (5%)

Vetitusan om jag har testat öl från Slottskällans, men blev sugen nu när jag har ögnat igenom andra bloggar om bryggeriet. För min del känns det som att deras produkter lätt blir undangömda eller glöms bort bland de andra godsakerna på bolaget. Eller jo, en sökning visar att Black Rocket Porter har druckits vid ett tillfälle. Den var rätt bra.

Imperial stouten var bra, eller rättare sagt väldigt bra. Red:alen mindre bra för mina smaklökar. Om jag börjar med den sistnämnda ska den enligt hemsidan vara bryggd på sju sorters malt och flera sorters humle från båda sidor Atlanten! Tja, synd då att det var en tråkig öl. Mitt första intryck var att den var för vattnig, tunn och helt enkelt blaskig, särskilt en besvikelse efter denna presentation som hade höjt förväntningarna. Dessutom torr i munnen och kändes på det hela taget som obalanserad. Trist. Det är säkert ett bra öl enligt många andra, men däremot inte min grej. På detta en rätt rejäl beska och bitter avslutning, och en hel del humle men det föll liksom bort i upplevelsen och hamnade i periferin. Däremot är den "roströda" färgen på ölen fin men det var ju ingen särskild tröst. Betyg: 2.1 (5.0). Pris: 17:70:- för 330 ml. Tillgänglighet: hög!

Det var skönt att skölja ner ovanstående öl med deras imperial stout. Den var med andra ord omtyckt hos mig. Trevlig arom av rostade maltiga toner och så vidare. I princip svart färg vid upphällning, medel kolsyra, och såg rätt lovande ut. Till skillnad från ovanstående öl välbalanserade, läs fylliga, smaker av kaffe, choklad, mörka frukter et cetera och det vill säga sådant som förväntas av stilen i sig. Det hela avrundas med en aning bitterhet. En tanke som dök upp i mitt huvud var framför allt sötman (i smaken), inte alls överdriven eller så, vilket man stöter på då och då. Särskilt med tanke på att ölet hade en söt doft. Ett exempel på enkelhet som går hem.

För övrigt skänkte alkoholen en behaglig känsla och detta var en rejält bra imperial stout som säkert blir än mer trevligare vid lagring. Betyg: 4.6 (5.0). Pris: 28:70:- för 330 ml. Tillgänglighet: hög!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar