söndag 28 november 2010

Några öl på biskopen

Efter kvällens middag stannade vi en liten stund på biskopen. En kort summering:

Skebo brukspatron (5,6%). Jag har tidigare druckit några öl från Skebro Bruksbryggeri. Särskilt då jag har varit på Tröls i Malmö. På rak arm kommer jag inte ihåg vilka, och inget som har dokumenterats. Men som många andra svenska microbryggerier, i mitt tycke, väldigt intressant. Skebo brukspatron erbjöds ikväll på fat, men var trots allt ingen riktig höjdare. En ganska trött och tunn öl. Söta toner av malt och karamell, och egentligen det enda som var förnimmbart. Förvånansvärt enkel och därför lite tråkig. Brukspatronen är ingen öl som rekommenderas. Betyg: 2.9 (5.0).

Golden State Ale (6,4%) var en egendomlig öl och kändes som en blandning mellan en tysk veteöl och en "belgare". På ett udda och unikt bra sätt. Finns just nu på fat på Bishop på torget. Ljusgul i färgen och en gräddig skumkrona. Kolsyran medelkraftig. En säregen smak av persika, både i doft och smak. Persika och öl är enligt min erfarenhet en dålig kombination eftersom det lätt blir en smak av parfym. Men så var icke fallet. Persikosmaken var ljuvlig och gav ölen en underbar karaktär. En fin balans mellan frukterna (även äpple och druva) och detta öl har verkligen sin egen stil. Betyg: 4.8 (5.0).

Medan min flickvän beställde den nederländska trappistölen La Trappe Blond (6,5%) passade jag på att testa Boon Gueze (7%). La Trappe var för min del ingen nyhet, och ingen öl som jag tycker är sådär suveränt bra, men klart drickbar. Den är enkel. Bärnstensfärgad med en i princip obefintlig skumkrona. Ovanpå jästsmaken lite frukt och lite syrlighet. Betyg: 3.5 (5.0). Boon Geuze var däremot något nytt. Bryggs av Brouwerij Boon. Mycket klar vätska vid upphällning. Luktade mögelost eller ruttet, fast det är saksamma i mitt tycke. I smak mycket välbalanserad med fräscha toner av citrus, äpplecider och en aning tropiska frukter, tänker då främst på ananas. Torr i finishen. Bonn är en trevlig Gueuze som klart är ett bra tips, även om den inte alls kommer upp i samma klass som Girardin (en recension här och en annan här) eller Cantillon. Betyg: 3.9 (5.0). Pris: 115 kronor för en flaska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar