lördag 13 mars 2010

Caffrey's Irish Ale 4 % & Gueuze Girardin 1882 5 %

Min laptop är sönder! För gott! Synd, var en hel del ölfoton som försvann där. Hur som haver, idag ska jag recensera dels Caffrey's Irish Ale 4 % dels Gueuze Girardin 1882 5 %.

Caffrey's Irish Ale
Ett öl som kommer från Belfast i Nordirland bryggt av Thomas Caffrey Brewing Company. Ursprungsland förvånar mig icke eftersom ölet är våldsamt äckligt. Det är inte bara smaklöst och tråkigt, utan kan föreställa mig att det är som att köra in en näve kompost i käften. Var är den utlovade krämiga konsistensen och den rökiga tonen? Bärnstensfärgad. Kolsyran obefintlig. Den första öl som jag kan erinra mig har åkt i vasken.


Betyg: 0 (5.0)
Pris: 15:90 för 440 ml.
Finns på bolaget. Är lite osäker på alkholhalten, 4 % enligt vårt kära system, 4,2 % hävdar andra et cetera. Sedan minns jag inte att burken endast rymmer 440 ml, men det var ju bara bra.

Gueuze Girardin 1882
Detta öl delades i goda vänners lag. Jag upplevde att Gueuze Girardin 1882 är fantastisk och hamnar lätt bland top tio gueuzes. Mycket torr och relativt osötad. En härlig syra med inslag av citrus och vinäger. Kraftig kolsyrad, men len i munnen. En fantastisk guldaktig färg. En galen upplevelse, mycket komplex. Läcker arom där citrusen tränger fram. Gueuze Girardin 1882 är tillverkad av belgiska lambikbryggeriet Brouwerij Girardin. Passa på om du får tillfälle att komma över en flaska.

Betyg: 5.0 (5.0)
Pris: minns ej. Köpt på andra sidan sundet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar