torsdag 18 november 2010

Fuller's Old Winter Ale (5,3 %) & Fuller's ESB (5,9%)

Enligt min åsikt gör Fuller's, med bas i London, allt som oftast bra öl. Kanske inte fantastiska, men stabila. Old Winter Ale släpptes på bolaget den 15 november. Flaskan på bilden är dock ifrån förra året, och jag har inte analyserat denna särskilt djupt, men jag upplevde ölen inte alls som aptitlig. Och kanske just för att jag inte är särskilt glad för beska, som dominerar ölen ganska rejält. Annars smakar och luktar den som vilken halvtradig julöl som helst. Den var inte särskilt god helt enkelt, och kommer inte köpas i år. Betyg: 1.8 (5.0). Pris: 23:50 för 500 ml.



ESB:n däremot är en klassiker och det finns bara goda anledningar att alltid ha ett par flaskor ståendes i kylskåpet eller i källaren. ESB:n är en mellanmörk bärnstensfärgad ale med bra sprutt i kolsyran. Sammanfattas bäst som fyllig! Mycket smakrik. Fin engelsk humle, fruktig (aprikos) samt har till viss del en bränd karaktär. Betyg: 4.2 (5.0). Pris: 25:40 för 500 ml.

Jag har av olika anledningar inte besökt bolaget den senaste månaden, men i tisdags passade jag på och införskaffade: Fuller's Brewer's Reserve Oak Aged Ale (8,2%). Blir nog en spännande helg.

Systembolaget har just nu följande öl från Fuller's: India Pale Ale (5,3%), Golden Pride (8,5%), London Porter (5,4%), Organic Honey Dew (5%), London Pride (4,7%), 1845 (6,3%), Discovery (4,2%) samt då övriga sedan tidigare nämnda i detta inlägget. 1845:an är den jag konstigt nog inte har testat. Sedan har det blivit några till exempelvis på Bishops. Jaja, nog om Fuller's för stunden, fler recensioner kommer längre fram i tiden.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar