tisdag 7 september 2010

Urthel Samaranth Quadrium (11%)

Det var ju ärligt talat ett tag sedan denna öl intogs. Urthelbryggeriet (De Leyerth Brouwerijen) gör mycket bra prylar, i alla fall det som jag tidigare har smakat. På rak arm: Urthel Hop-It (9,5%) och Urthel Tonicum Finiboldhus (7,5%). Min lilla berättelse om Hop-It hittar du här.

Urthel Samaranth Quadrium köptes på bolaget någon gång förra hösten. Länge fanns det enligt status på hemsidan, en flaska kvar på Hansacompagniet, men den hittade jag aldrig. Jag hade mina aningar om en viss slasktrattshylla som är full med enstaka öl som är på väg ut. Förgäves! Mitt letande är ju i sig ett gott betyg. I min ölbok finns följande nedplottrat; sötma som övergår till en eftersläntrande syrlighet! Fruktig. Alkoholaktig i både doft och smak. Förmodligen ungefär samma påträngande alkoholsmak som i Hop-it men då på ett positivt sätt även här. Jag håller Hop-It lite högre, men naturligtvis är det svårt att sätta fingret på varför så här i efterhand. Betyg: 4.5 (5.0).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar