onsdag 8 september 2010

Lundabryggeriet & Malmö brygghus

Skåne har nu varit mitt hem i cirka 10 år. Som stolt före detta lundabo har jag med intresse följt Lundabryggeriets framfart som kan följas på Lundabryggeriet.se. Har man tillbringat en massa år i pittoreska lundstad (+ i kanten för cirka sju år på Sparta :D) med många minnen bevarade så finns det en förkärlek i barmen för stan. Lundabryggeriets verksamhet startade 2009 och ingen information i nuläget om första släppet.

Som malmöbo (också en underbar stad! Tro inte på all mediavinkling) sedan tre år tillbaka följer jag även här med exhalterad spänning Malmö brygghus etablering och utveckling. Info om deras verksamhet finns här. De håller till i Richters gamla lokaler (där min farmor för övrigt var anställd på 40-talet). Jag säger: äntligen ett lokalt bryggt öl från sveriges tredje största stad; det var på tiden! Till att börja med för min del blir det att testa deras IPA (6,6%) samt Cacao-Porter (8%). Veteölen hoppades över, och kommer istället intagas när pubbryggeriet besöks på Bergsgatan. Ölen är premiärbryggd i begränsad upplaga (2*1000 st.). Portern dricker jag i eget sällskap, IPA:an som är först ut, blir i goda vänner lag om två veckor. Återkommer i ämnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar