torsdag 2 september 2010

Höstens (nåja) första besök hos biskopen

Temperaturmässigt var det verkligen inte höst, riktigt skönt att sitta ute i solen. Men när augusti är slut, då känns det som att hösten tar vid. Jag ska kort recensera de öl som jag drack under aftonen.

Satan Red (8%)
Bryggd av belgiska Brouwerij De Blocke som jag tidigare aldrig har hört talas om. Satan Red var intressant på så sätt att ölet var ack så ointressant. Inget som dominerade i varken smak eller lukt. Sötma, beska, malt, alkohol och vad det nu än månde vara var i perfekt balans vilket i och för sig var överraskande. Ganska uppfriskande. Ful och full djävul på etiketten. Kul att ha testat och kan drickas igen i brist på annat, men jag hade inte lagt mina slantar på detta öl. Betyg: 3.0 (5.0). Pris: 95 kronor för 330 ml.



Fuller's Mr Harry (4,8%)
Vacker kopparfärg, men i smak helt klart avslaget dassig och kändes som en plastpåse över huvudet, jobbig alltså. Hyfsat tilltagen efterbeska. Humleblommig och någonstans en aning fruktig karaktär. Mr Harry var ingen höjdare och föll mig inte alls i smaken. Betyg: 2.1 (5.0).

Founders Red's Rye PA (6,6 %)
Founders gör verkligen bra prylar, det finns en slags kvalitetsmässig "tyngd" i deras öl även om jag inte var överförtjust i deras Curmudgeon old Ale (9,8%)och Double Trouble (9,4 %). Men oavsett vad de gör så är det trots allt pålitligt. Så även rågölet Red's Rye PA. Trevlig rubinröd dimmig färg, och ett öl som jag verkligen älskade. En ren bitterhet blandas med frisk citrussmak. Rågsmaken ligger som en som vakande hand över ölet i sin helhet. Fin balans mellan malten och humlen. Perifera kryddor finns också med i kompotten. KÖP är mitt råd! Betyg 5.0 (5.0). Pris: 95 kronor för 330 ml.

Oppigårds Indian Tribute (6,6%)
Oppigårds hyllning till Indien och vem som är vid sina sinnes fulla bruk älskar inte det landet (och har man bara varit i Goa så räknas inte det)? Kul att detta fanns på Bishop.

Ölet ger med sin brutala humlesmak bestående hjärnskador på grund av chocken. Chocken att den är så god alltså. Ölet tog guld på StockholmÖlfestival 2008 och samma år utsågs det till sveriges bästa mikrobryggda öl. Smakar och doftar humle i amerikansk manér. Bitter och avsaknad av sötma. Fräsig kolsyra. Det är något som saknas för att ölet ska bli komplett. Betyg: 4.5 (5.0). Hoppas att ölen i framtiden finns på bolaget.

Brooklyn Black Chocolate Stout (10,6 %)
Bäst före utgången av september 2009? Hm, min tanke var att detta blir nog riktigt bra. Var dock lite bekymrad över alkoholhalten som var rätt brutal för att vara kvällens sista öl. Vid upphällning framkommer en tunn svart vätska, med andra ord inte särskilt tjock. Chokladsmak som inte är särskilt kraftig, vilket blir en besvikelse. Den tunna vätskan som påminner mer om vin än öl gör att det hela skär sig i munnen. Ganska spritig i smak dessutom. Nja, vet inte vad jag ska säga, detta var lite trist. På tal om Founders så skulle jag istället ha beställt in deras Breakfast Stout, den bästa imperial stout som jag har druckit. Betyg: 3.5 (5.0). Pris: 95 kronor för 330 ml.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar