torsdag 17 december 2009

Hog Heaven Ale 9,2 %

Som ni kanske har märkt har det varit ett semiuppehåll i bloggandet. Anledningen kan förklaras i termer som julstress och jobbstress. Men nu ska det bli ändring på den saken, juklappar är inhandlade, julglöggen är tillverkad, bil inköpt och några dagars ledighet hägrar. Imorgon ska min gode vän David och jag spela squash. Efter träningen tänkte jag belöna mig själv med en Mephistophele's Stout (16%) från Avery Brewing Company. Ska bli extreeemt spännande. Recension kommer inom de närmsta dagarna.



Idag är det dags att beskriva ett mycket bra öl inför helgen, Hog Heaven Ale 9,2 % (kom att tänka på denna i och med ovan nämnda öl, det vill säga bryggt av Avery). Först och främst är ju flasketiketten vrålcool, sådär härligt psykadelisk, något som verkar ha blivit amerikanarnas adelsmärke. Färgen är mycket rödtonad och har i detta avseende vinkaraktär. I smak och doft är ölet humlebeskt (eller humlearomatiskt som det så fint kan benämnas) men på ett bra sätt annars hade jag blivit gnällig. Svag kolsyra som inte heller gör något. Klart inslag av citrus. Smak av tropiska frukter som utlovas är ju inte övertydligt direkt. Hog heaven är ett mycket trevligt öl och etiketten blir trevligare ju fler Hog heaven du dricker. Passa på inför helgen, 19 flaskor finns kvar på Hansacompagniet. Värt varenda riksdaler.

Betyg: 4.6 (5.0)
Pris: 79:90 för 650 ml.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar