söndag 13 september 2009

Landsort Lager 5.3 %

Denna svenska ljusa lager är producerad av Nynäshamns ångbryggeri. Landsort lager har fått sitt namn av fyren i Nynäshamns ytterskärgård, ön Öja. Landsort lager har länge varit på min testlista, och i somras var det äntligen dags. Ölet bryggs på pilsner-, karamell- och enzymmalt. Det kryddas med tysk humle, Perle och Tettnang samt tjeckisk saaz.

Som med några andra öl, exempelvis Punk IPA upplevde jag den beska eftersmaken som alldeles för tung, och känslan fördärvade övriga smaker. För min del en besvikelse med andra ord, och det finns inte så mycket mer att säga. Avsaknad av en balanserad smakupplevelse är helt enkelt inte gott, och jag kommer inte att köpa denna igen. Ölen har dock fått fina recensioner, bland annat just för en fin balans i smaksättningen, men detta är för mig obegripligt. Priset är ju inte heller att leka med.

Betyg: 1.5 (5.0)
Pris: 28:50 för 500 ml
Landsort lager finns i Systembolagets ordinarie sortiment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar